• بازگشت به صفحه اصلی
  • maandag 26 november 2007

    رومی بلخی يا پارسی !!!


    Tuesday, August 14, 2007

    رومی و بلخی ويا پارسی
    روزنامه ايران در بدعتی بی سابقه
    نام مولانای روم ، جلال الدين محمد پارسی استیکشنبه,۲۱ مرداد ۱۳۸۶میللی شورا- 21 مرداد 86: این روزها تلاش گسترده ای در جریان است تا بدنبال رو نمایی تابلوی شمس و مولانای استاد فرشچیان، از قول وی اظهار نظرهای ..... ناسيوناليزم محتلفی نقل شود. باخبر شدیم که اخیرا نمایشگاه از آثار فرشچیان در اصفهان برپا شده و تابلوی نفیس مذکور نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
    در همین خصوص روزنامه ایران از قول ریاست نمایشگاه و به نقل از استاد فرشچیان نوشته اند:” آخرين اثر استاد محمود فرشچيان براى مقابله با حركت كشورهايى كه مفاخر ايران را به خود منتسب كرده اند، تابلوى «شمس و مولانا» است كه در آمريكا خلق و در اصفهان رونمايى شد.
    هدف فرشچيان از خلق اين تابلو همزمان با بزرگداشت مولانا از سوى يونسكو، شناساندن هويت ايرانى مولانا به جهانيان بوده است. فرشچیان اثر شمس و مولانا را به عنوان يادبود و براى بزرگداشت سال جهانى مولانا پديد آورده و در ترسيم آن كوشيده تا همه عرفان و سلوك مولانا و شمس را به تصوير بكشد.
    در اثر شمس و مولانا، مولانا جلال الدين محمدپارسى با ديده تمنا و خواهش در برابر شمس زانو زده و شمس نيز مولانا را در پناه خود گرفته است.” این اظهارات در حالی صورت می پیرد که تاکنون فرشچیان در این خصوص اظهار نظر اشکاری نداشته و اساسا اظهار نظر این مینیاتوریست بزرگ در وادی تاریخ و ادبیات نمی تواند امری تخصصی محسوب گردد. اما آنچه که در این خصوص بسیار آزار دهنده می باشد اختراع پسوند چارسی برای نامو مولایی است که در جهان عموما با اسامی رومی و یا بعضا بلخی شناخته می شوند.مخابره شده در سرویس
    اخبار آذربايجان چاپ اين مطلب
    برگرفته شده از سايت آزاد تبريز

    Geen opmerkingen: