• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 21 november 2007

    اخبار روز چهارشنبه 21 نوامبر

    چهارشنبه 21 نومبر2007 ميلادی

    اكثر كمك‌ها به افغانستان هدر مي‌روند
    يك موسسه خيريه‌ انگليس روز سه‌شنبه اعلام كرد: اكثر كمك‌ها به افغانستان به هدر رفته‌اند؛ به طوريكه اكثر اين كمك‌ها به سود مقاطعه كاران مي‌باشد، براي مشاوران و كارشناسان خارجي هزينه مي‌شود و در پروژه‌هاي با حجم كوچك به هدر مي‌رود.
    به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، به رغم اختصاص كمك بيش از ‌١٥ ميلياردي به افغانستان از زمان حمله آمريكا به اين كشور،‌ هنوز نيز اكثر مردم افغانستان از سطح فقري كه به ندرت در خارج از منطقه آفريقاي مركزي ديده مي‌شود، رنج مي‌برند.
    موسسه آكسفام در گزارشي اعلام كرد: روند امور توسعه در افغانستان بيش از حد متمركز شده و ناكافي است.
    آكسفام اعلام كرد: تاكنون آمريكا بزرگترين كمك رسان افغانستان،‌ بيش از ‌٤/٦ ميليارد دلار كمك به افغانستان اختصاص داده است، اما اين بودجه در مسير‌هاي غير كارآمد مورد استفاده قرار گرفته است.
    آژانس توسعه بين‌الملل آمريكا (USAID) تقريبا نيمي از بودجه‌ي خود را به پنج مقاطعه‌كار بزرگ در افغانستان اختصاص داده است.
    در اين گزارش مي‌خوانيم: كمك‌هاي فراواني در افغانستان به نفع شركت‌ها و مقاطعه‌كاران اختصاص يافته است و به منابع افغان كمك‌هاي زيادي داده نشده است.
    موسسه آكسفام در گزارش خود اعلام كرد: يك مشاور خارجي تمام وقت حدود ‌٥٠٠ هزار دلار در افغانستان هزينه دارد. لازم است بودجه بيشتري به دولت افغانستان اختصاص يابد تا بدين وسيله نفوذ اين دولت و موسسات آن تقويت شوند.
    همچنين كمك‌هايي براي هماهنگي‌ها در جلوگيري از دوباره كاري‌ها لازم مي‌باشد.
    فقط ‌١٠ درصد از كمك‌هاي فني به افغانستان يا با دولت و يا با اهدا كنندگان هماهنگ است.
    آكسفام اعلام كرد: هزينه‌ها در امور توسعه تحت‌الشعاع هزينه‌هاي جنگ عليه طالبان قرار گرفته است و ارتش آمريكا در افغانستان دقيقه‌اي ‌٦٥ هزار دلار هزينه مي‌كند.
    در اين گزارش از تيم‌هاي بازسازي ولايتی (PRT) در افغانستان خواسته شده كه از مكان‌هايي كه اوضاع امنيتي خوبي دارند خارج شوند و فقط در مناطقي كه نياز مبرم به كمك دارند فعاليت كنند.
    اين موسسه هم چنين از ‌٥٠ هزار نيروي خارجي در افغانستان خواست كه در حملات خود به ويژه حملات هوايي به غير نظاميان آسيب وارد نكنند.

    گزارش سازمان ملل از تيراندازي بسوي قربانيان انفجار بغلان افغانستان
    يك گزارش داخلي سازمان ملل متحد درباره افغانستان حاكيست كه بسياري از افرادي كه در اوايل ماه نومبر در انفجار انتحاري پلخمري در ولايت بغلان كشته و مجروح شدند، هدف گلوله قرار گرفته‌اند.
    گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از برخي منابع خبري بيانگر آن است كه نمايندگي امدادي سازمان ملل در افغانستان، كه برفعاليت اين سازمان نظارت مي كند، هنوز اين گزارش را تاييد نكرده است.
    براساس اين گزارش، درحمله انتحاري به گروهي ازنمايندگان مجلس در ولايت بغلان در ۶ نومبر سال‌جاري دستكم ۷۷ تن از جمله ‪ ۶عضو مجلس كشته و حدود ۱۵۰ تن ازجمله دهها دانش آموز زخمي شدند.
    گزارش اداره ايمني و امنيت سازمان ملل مي‌افزايد: محافظان نمايندگان مجلس پس از وقوع انفجار، دستكم ۱۰۰ گلوله بطور عمدي و بي‌هدف بسوي جمعيت استقبال‌كننده شليك كردند.
    براساس اين گزارش، كودكاني كه براي استقبال ازهيات پارلماني در مراسم گشايش كارخانه جديد حضور يافته بودند، از نزديك‌ترين فاصله هدف گلوله قرار گرفته‌اند.
    اين گزارش مي‌افزايد، دولت و پارلمان افغانستان تحقيقات درباره اين حمله انتحاري را آغاز كرده‌اند.
    زمري بشري سخنگوي وزارت داخله نيز به راديو افغانستان گفت كه يافته‌هاي ذكر شده در گزارش داخلي سازمان ملل متحد با تحقيقات اين كشور كاملا تفاوت دارد.
    وي افزود: براساس اطلاعات بدست آمده ، محافظان تيراندازي هوايي كرده‌اند و فردي را هدف قرار نداده‌اند و حفره‌هاي موجود در اجساد كشته‌شدگان و مجروحان ناشي از تركشهاي بمب بوده است.

    مقام سازمان‌ملل از تجديدنظر نيروهاي خارجي در شيوه جنگ افغانستان‌خبر داد
    نماينده ويژه حقوق‌بشر سازمان ملل متحد از تجديد نظر روش عمليات نظامي نيروهاي ايساف خبر داد.
    به گزارش ايرنا، لوييس آربور سه‌شنبه شب در كابل به خبرنگاران گفت: در اين مورد مذاكراتي با فرمانده نيروهاي ايساف انجام داد و قرار شد با تجديدنظر در شيوه عمليات نظامي در شهرها، تلفات غيرنظاميان به حداقل كاهش يابد.
    وي اضافه كرد: ايساف از نگراني ما آگاه بود، و فراخوان حقوق‌بشر سازمان ملل را پذيرفت كه با اتخاذ روش‌هايي در هنگام عمليات تلفات به حداقل برسد.
    وي، بر تعيين راهكاري براي جبران خسارت وارده به غيرنظاميان در جنگ‌هاي افغانستان تاكيد كرد.
    نبرد خونين شورشيان طالبان با نيروهاي دولتي و سربازان خارجي در جنوب و جنوب شرق افغانستان در سال‌جاري علاوه بر هزاران آواره، باعث تلفات سنگين به غيرنظاميان شده است.
    آربور، شورشيان و نيروهاي خارجي را مسوول افزايش تلفات غيرنظاميان دانست و اضافه كرد: استفاده از مردم به عنوان سپر انساني خلاف قانون بشري است.
    وي، اظهار داشت: نيروهاي بين‌المللي با بمباران هوايي، بازرسي منازل و نزديك شدن مردم در هنگام عمليات به اين نيروها تلفاتي را به غيرنظاميان وارد مي‌كنند.
    خانم آربور در ادامه سخنان خود، حادثه تروريستي ۱۵ عقرب در كارخانه قند شهر پلخمري ولايت بغلان را تراژدي بزرگي دانست و گفت كه در اين رويداد غمناك خانواده‌هايي كودكان خود را از دست داده‌اند.
    نماينده اعزامي حقوق بشر سازمان ملل متحد در عين حال تاكيد كرد كه در اين رابطه اظهارنظرهاي ضد و نقيض زيادي وجود دارد، اطلاعات كافي موجود نيست و شناخت حقيقت حادثه بغلان نيازمند كار زياد است.
    آربور كه در سال ۲۰۰۵ ميلادي به افغانستان سفر كرده بود، گفت: طي شش روز گذشته با رييس جمهوري، مسوولان دولتي، شخصيت‌هاي سياسي، اعضاي جامعه مدني و كميسيون مستقل حقوق بشر اين كشور ملاقات كرده است.
    آربور يادآور شد: در سفرش موضوع عدالت انتقالي، موارد نقض حقوق‌بشر هم مورد بررسي قرار گرفت و دولت افغانستان خود را متعهد به تعقيب قضايي ناقضين حقوق بشر مي‌داند.
    وي تاكيد كرد: برنامه عدالت انتقالي نيازمند حقيقت يابي، مستندسازي ، شناخت عوامل و جبران خسارت است و دولت هم برخي مسووليت‌ها را بر عهده دارد و از نظر زماني، طرح از زمان اصلي عقب است.
    نماينده ويژه حقوق‌بشر سازمان ملل، مدت زمان اجراي اين طرح را سه سال ذكر كرد و گفت: آنچه از آن به‌عنوان نقض حقوق‌بشر ياد مي‌شود، در دو دهه گذشته رخ داده كه بررسي اين مساله كار بزرگي است.
    وي در ادامه گفت: در ديدار با حامد كرزي رييس جمهور، موضوع شروع مجدد اعدام‌ها را در اين كشور مطرح كرد.
    وي از اعدام مجرمين به عنوان اشد مجازات از نظر عرف بين‌المللي ياد كرد و گفت كه اجراي حكم اعدام در كشوري كه سيتسم قضايي آن از نظر قانون با مشكلاتي مواجه است، مشكل خواهد بود.
    چندي قبل، ۱۵ مجرم در كابل اعدام شدند و حكم اعدام ۱۰۴ نفر هم صادر شد كه اجراي حكم از نظر قانوني نيازمند موافقت رييس جمهوري است.
    نماينده عالي حقوق بشر سازمان ملل در مورد استقبال جامعه از اجراي احكام اعدام در افغانستان گفت: "فكر مي‌كنم اين امر ناشي از احساس كاذب امنيتي مي‌باشد كه به وجود آمده است".
    وي در عين‌حال تاثير امنيتي ناشي از صدور احكام اعدام را در اين كشور مبالغه‌آميز عنوان كرد و گفت: براي كاهش خطر مجرمين مي‌توان از حبس ابد استفاده كرد.
    آربور در ادامه به نابرابري حقوق زنان افغان با مردان اشاره كرد و گفت كه بايد در مقابل خشونت برضد زنان مقاومت كرد و اين ناهنجاري اجتماعي را از ميان برد.
    وي، با اشاره به اينكه ۱۳ درصد زنان افغان با سواد هستند، اظهار داشت: تساوي جنسيتي در افغانستان از منظر داخلي و خارجي بايد در اولويت كارها باشد.
    وي يادآور شد: امنيت زماني در جامعه برقرار مي‌شود كه بهبودي در زندگي مردم ايجاد شود، حاكميت قانون بهبود پيدا كند و تنفيذ قانون صورت گيرد.
    وي، در مورد شكنجه زندانيان افغان گفت: كميسيوني از سوي دولت مامور رسيدگي به اين كار شده است تا كساني كه از سوي نيروهاي خارجي براي بازديد به زندان‌هاي دولتي مي‌روند، استفاده از شكنجه به صورت وسيع را در زندان‌ هاي افغانستان بررسي كنند.
    وي بازديد مكرر و بدون اطلاع‌قبلي را در كاهش اجراي شكنجه در زندان‌ها موثر دانست و گفت: كميسيون مستقل حقوق بشر و نيز سازمان‌ملل امكان دسترسي به زندان‌ها را بايد داشته باشند.

    بررسي مساله مسلح كردن قبايل پاكستان توسط امريکا در شبكه "الجزيره"
    ايرنا : شبكه تلويزيوني الجزيره موضوع مسلح كردن قبايل پاكستان از سوي امريکا براي مقابله با نيروهاي القاعده و طالبان را با حضور كارشناسان مسائل راهبردي بررسي كرد.
    اين شبكه الجزيره دوشنبه شب به نقل از روزنامه نيويارك تايمز گفت: مسلح كردن قبايل پاكستان در راس راهبرد فرماندهان امريکايي در عمليات ويژه قرار گرفته و برخي از نيروها با موافقت اصولي وزارت دفاع امريکا (پنتاگون) و شريكان پاكستاني خود اقدام به آن كرده‌اند.
    اين روزنامه نوشت كه اجراي طرح استقرار ‪ ۸۵۰هزار نيرو (با اكثريت قبايلي) در مرزها به ‪ ۳۵۰ميليون دالر نياز دارد.
    الجزيره ديدگاه جنرال "طلعت مسعود" نظامي بازنشسته پاكستاني و داکتر "منذر سليمان" كارشناس مسايل راهبردي را در زمينه مسلح كردن قبايل جويا شد.
    جنرال طلعت مسعود ضمن خطرناك توصيف كردن اين اقدام امريکا تاكيد كرد كه در صورت اجرا جنگ‌هاي داخلي رخ خواهد داد و تاثير منفي در سراسر پاكستان خواهد گذاشت.
    به گفته اين جنرال پاكستان مانند عراق نيست و ارتش پاكستان ارتشي نيرومندي است كه بيش از ‪ ۵۵۰هزار نيرو دارد و از تجهيزات عالي برخوردار است .
    داکتر "منذر سليمان" در اين ‌باره گفت: اقدامات امريکايي‌ها در عراق موفق نبوده و در پاكستان نيز اوضاع با عراق متفاوت است.
    وي افزود: به نظر مي‌رسد امريکا بعد از حادثه ‪ ۱۱سپتامبر سعي كرده به ميل خود از اوضاع استفاده كند و از اين مساله(مسلح كردن قبايل) براي در اختيار گرفتن شبه نظاميان استفاده كرده است.
    سليمان گفت: در عراق نيروهاي اشغالگر مستقر هستند و تلاش مي‌شود كه كشوري مستقل و يك نيروي نظامي مجهز تشكيل شود تا امنيت را برقرار كند كه همچنان نيز در انجام آن عاجزند، در حالي كه پاكستان كشوري مستقل است و ارتش دارد و از مرزها محافظت مي‌كند.
    وي گفت: امريکا از ‪ ۱۱سپتمبر تا كنون سالانه نزديك به يك ميليارد دالر براي مبارزه با تروريسم هزينه كرده است. اختلافات موجود با پاكستان و چگونگي رفتار باآن و رشوه‌اي كه امريکا براي اين كار به دولت پاكستان مي- پردازد نشان مي‌دهد كه ارزيابي‌هاي امريکا تا كنون موفق نبوده زيرا همچنان در مرزهاي افغانستان و پاكستان بحران وجود دارد.
    سليمان افزود كه در عين حال كنگره به دولت امريکا فشار مي‌آورد چرا اين مقدار هزينه‌ يي كه صرف كرده موفقيتي به دست نياورده است.
    به عقيده اين كارشناس اوضاع پاكستان خطرناكتر از اوضاع عراق است "زيرا با اجراي اين كار مانند اين است كه امريکا حاكميت پاكستان را زير پا گذاشته باشد." طلعت مسعود در ادامه برنامه گفت: هيچ شباهتي بين عراق و پاكستان وجود ندارد. در عراق نيروهاي امنيتي وجود ندارد و براي ايجاد اين گونه نيروها تلاش مي‌شود در حالي كه در اينجا نيروهاي كاركشته وجود دارد و براي مبارزه آموزش ديده‌اند.
    وي گفت : مشكل با اقدامات نظامي حل نمي‌شود و دولت بايد امنيت را براي قبايل و نيروهايي كه خواهان صلح هستند، فراهم كند.
    منذر سليمان تحليلگر سياسي در ادامه برنامه گفت: مشكل اصلي اين است كه در عراق نيروهاي اشغالگر، پاي القاعده را به اين كشور كشاندند و اكنون سعي دارند كه براي از بين بردن آن رشوه دهند.
    اين نظامي بازنشسته مسعود در ادامه برنامه گفت: تنها راهي كه بتوان اين برنامه را اجرا كرد گرفتن موافقت كامل از نيروهاي مسلح و دولت پاكستان است و اگر جز اين باشد اجراي آن محال است.
    "اجراي آن بدون موافقت دولت پاكستان به معني قانون شكني بزرگ در حاكميت پاكستان است و اين يعني دخالت در امور داخلي پاكستان." و اين اقدامات نه بر اساس منافع پاكستان و نه امريکا خواهد بود.
    مسعود بحران كنوني در پاكستان را بي‌ارتباط با سلاح هسته‌اي دانست و آن را يك بحران در رابطه با قانون اساسي بين جامعه مدني و دولت توصيف كرد كه در اثر آن درگيري‌هايي بين احزاب سياسي و دولت پاكستان به وجود آمده‌است.
    منذر سليمان نيز طرح امريکا براي مسلح كردن قبايل پاكستان را نوعي تجاوز به ارتش و دولت پاكستان دانست كه نتيجه آن تلاش براي حمايت از يك طرف در داخل دولت و يا ارتش است.
    وي در پايان گفت: اين طرح از ابتدا تا انتها مشكل دارد و نوعي توطئه از سوي امريکاست كه نتيجه آن ناكامي مبارزه با تروريزم است.

    انگليس نسبت به روحيه ضعيف نظاميانش در عراق و افغانستان هشدار داد
    رييس ستاد مشترك نيروهاي مسلح انگليس نسبت به وجود روحيه ضعيف در ميان نظاميان اين كشور مستقر در عراق و افغانستان هشدار داد.
    روزنامه غيردولتي ويسا چاپ كابل روز سه‌شنبه به نقل از ژنرال ريچارد دانات نوشت كه وي از روحيه پايين در ميان نيروهاي نظامي انگليس ابراز نگراني كرده است.
    دانات مي‌گويد كه نظاميان انگليس عصبي شده‌اند، ازجنگ احساس خستگي مي‌كنند و روحيه پاييني پيدا كرده‌اند.
    به گزارش ايرنا، وي بهبود خدمات پزشكي ، افزايش حقوق و تقويت منابع و تجهيزات را براي نظاميان انگليسي مستقر در عراق و افغانستان خواستار شد.
    روزنامه ويسا در ادامه نوشت: استوارت توتل از فرماندهان ارتش انگليس هم به نشانه اعتراض به شرايط نامناسب و نبود تجهيزات كافي براي نظاميان انگليسي، از سمت خود استعفا كرده است.
    وينستون چرچيل رييس انجمن ملي دفاع انگليس نيز از شرايطي كه براي نيروهاي نظامي اين كشور مستقر در عراق و افغانستان وجود دارد،انتقاد كرد.
    وي گفت كه نيمي از بالگردهاي نيروهاي نظامي اين كشور در افغانستان و عراق فرسوده و قابل استفاده نيست.
    هم‌اكنون هفت هزار و ۷۰۰ سرباز انگليسي در ولايت ناآرام هلمند كه چهار ولسوالی از ۱۳ ولسوالی آن در كنترل طالبان قرار دارد، درحال مبارزه با شورشيان مسلح طالبان و مواد مخدر هستند.
    هلمند سرزميني است كه براساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۷ ميلادي به تنهايي حدود نيمي از هشت هزار و ۲۰۰ تن ترياك مورد نياز جهان را توليد كرده است.

    معدن مس عینک لوگر به شرکت ام سی سی چین واگذار شد
    معدن مس عینک ولایت لوگر امروز طی مراسمی به شرکت MCC کشور چین با حضور وزیر معادن و دیگر اعضای کابینه و دولت بنابه قانون معادن کشور به مدت سی سال واگذار شد.
    محمد ابراهیم عادل وزیر معادن افغانستان در این مراسم تاکید کرد: واگذاری این معدن می تواند نقش مهمی را در بهبود وضعیت اقتصادی کشور در سالهای اینده داشته باشد.
    وزیر معادن درادامه افزود: شرکت هیتر ریکسن از کشور کانادا به عنوان کمپنی رزرف انتخاب شده است.
    وی با اشاره به میزان ذخایر این معدن گفت: طبق تحقیقات انجام شده این معدن دارای یازده میلون تن مس که با انکشاف ان می تواند تا مرز 20 میلیون تن نیز برسد.
    او تصریح کرد: تمامی عملیات ذوب فلزات و دیگر فعالیت های ان در داخل کشور انجام خواهد شد.
    این مقام مسئول تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری های درستی از سوی دولت و بخش خصوصی در زمینه معادن کشور صورت افغانستان در اینده بسیار نزدیک جزء کشور های مرفه در منطقه خواهد بود.
    او اظهار داشت: قرار داد این پروژه در چند ماه اینده به امضاء دو طرف خواهد رسید.
    عادل گفت: این شرکت در بخش های احداث راه اهن و تولید برق نیز سرمایه گذاری خواهدکرد.
    شرکت MCC 8/2 میلیارد دالر در بخش استخراج و انکشاف معدن مس عینک، 4تا 5 میلیارد دالر دربخش خط راه اهن حیرتان- کابل- تورخم و 500 میلیون دالر دیگر در بخش تولید برق به میزان 400 مگاوات نیز سرمایه گذاری خواهدکرد.
    این شرکت در 5 سال کار ساختمانی معدن مس عینک را انجام خواهد داد که در سال ششم به طور رسمی استخراج مس را اغاز خواهد کرد.
    این پروژه سالیانه به طور مستقیم 400 میلیون دالر به عواید کشور اضافه خواهد کرد که یکی از دستاورد های بزرگ وزارت معادن کشور در طی سالهای اخیرمی باشد.
    معدن مس عینک در دهه 40 هجری شمسی کشف و در سال 1354 شروع به بهره داری شده است.

    اعتصاب زندانیان زن در بازداشت گاه پلچرخی
    آژانس خبری روز : زندانیان زن در بازداشت گاه پلچرخی به خاطر ادعای تجاوز جنسی به آنها ، دست به اعتصاب غذایی زده اند.
    این اعتصاب در پی اظهارات خانم فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در ولسی جرگه که بعد از بازدید از زندان زنانه پلچرخی درمورد تجاوز جنسی زندانیان ابراز نموده بود، صورت گرفته است.
    قدریه ابراهیم یزدان پرست رییس کمیسیون امور زنان وجامعه مدنی ولسی جرگه می گوید که شاید گفته های خانم کوفی در مورد تمام زندانیان نباشد، ولی چون موضوع به صورت کلی مطرح گردید، برخی از زندانیان زن دست به اعتصاب زده و خواهان اعاده حیثیت شده اند.
    به گفته وی خانم کوفی اکنون در کشور حضور نداشته و برای انجام سفر خارجی به بلجیم رفته است، و امروز یک هیات از سوی ولسی جرگه به زندان رفتند، تا با زندانیان صحبت نمایند و از آنها بخواهد تا برگشت خانم کوفی دست از اعتصاب بردارند.
    خانم یزدان پرست می گوید که وی گفته های خانم کوفی را تایید یا رد کرده نمی تواند، شاید خانم کوفی دلیل واثبات در مورد گفته هایش داشته باشد و اگر نداشته باشد باید از زندانیان معذرت خواهی نماید.
    این درحالیست که فوزیه کوفی بعد از بازدید از زندان زنانه پلچرخی در صحبت با رسانه ها گفته بود، که زندانیان زن در بازداشت گاه پلچرخی توسط مسوولین زندان با تابلیت بيهوش گردیده و مورد تجاوز جنسی قرار میگیرند، که این ادعای وی از سوی برخی از نماینده ولسی جرگه و وزارت عدلیه رد گردید.
    در همین حال صبرینا ثاقب نماینده مردم کابل در ولسی جرگه که همراه با خانم کوفی از زندان بازدید نموده بود، به آژانس خبری روز گفت که زندانیان زن ادعا داشتند زمانیکه آنها مریض می شوند از سوی مسوولین زندان به آنها تابلیت های گوناگون به جبر خورانده می شود، که باعث خرابی حالت شده و احساس بيهوشی نیز به آن دست میدهد.
    صبرینا می گوید که در این مورد مسوولان زندان به آنها گفتند که زندانیان خود به دلایل مختلف چندین تابلیت را در یک وقت و یکجا می خورند که باعث مشکلات برای شان می گردد.
    قابل ذکر است که درپی این اظهارات مسوولین وزارت عدلیه نیز گفته بودند، که هیچ کدام از زندانی زن مورد تجاوز جنسی قرار نگرفته، و شاید خانم کوفی با یکی از چها زندانی زن که مشکل روانی دارند صحبت کرده باشد
    .

    Geen opmerkingen: