• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 20 november 2007

    دسيسه ديگر نوكران قبايلی امريكا

    امريکا قبايل پاكستان را بر ضد القاعده مسلح ميکند

    هندوکش : روزنامه نيويورك تايمز روز دوشنبه نوشت: امريکا در صدد است تا قبايل پاكستان در نوار مرزي با افغانستان براي مبارزه با القاعده است.

    اين منبع به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع امريکا اعلام كرد، يك سند محرمانه در اين وزارتخانه به دولت اين كشور پيشنهاد مي‌كند كه رهبران قبايل مختلف در مناطق مرزي پاكستان را به مبارزه بر ضد گروه القاعده و طالبان دعوت كرده و آنها را در اين راه تامين مالي و آموزشي كند.

    روزنامه نيويورك تايمز افزود، منابع آگاه نظامي امريکا ضمن اعلام اين خبر ابراز مي‌كنند كه در صورت تصويب اين پشنهاد، كاخ سفيد از حيث مالي و آموزشي به‌ طور مستقيم در اين امر مداخله و آنان را تامين خواهد كرد و يك نيروي شبه نظامي از قبايل پاكستان تشكيل خواهد داد.

    طبق اين اعلام، شبه‌نظاميان موافق در امر مبارزه با القاعده و نيز تندروهاي خارجي حاضر در پاكستان مي‌توانند به اين نيرو بپيوندند.

    اين طرح پيشنهادي، نظير طرحي است كه امريکا در ولايت "الانبار" عراق به اجرا درآورده و آن را موفق مي‌شمرد.

    اما اين ‪ ۲مورد تفاوتهايي نيز با هم دارند كه يكي از آنها لشكركشي امريکا به عراق است كه در پاكستان اينگونه نشده است .

    امريکا در پاكستان با مشكل ديگري نيز روبرو است مبني بر اينكه هنوز مشخص نيست كه سران قبايل اين كشور از پيشنهاد مزبور براي مبارزه با القاعده و طالبان حمايت كنند.

    تحولات اخير پاكستان كه حاكي از بي‌ ثباتي سياسي اين كشور و ضعف دولت حاكم است و همچنين خطر تشديد حملات مخالفان مسلح در افغانستان كه در اين كشور پايگاه دارند، از ديگر مشكلات پيش روي امريکا براي اجراي اين طرح است.

    ظرف هفته‌هاي اخير شبه ‌نظاميان طرفدار القاعده و طالبان در پاكستان دامنه حملات خود را از مرزها خارج كرده و به مناطق مسكوني گسترش داده‌اند كه بيشتر اين عمليات نيز در منطقه كوهستاني "سوات" اجرا مي‌شود.

    شماري از نيروهاي اردوي امريکا كه آمار دقيقي از آنان ارايه نشده است به عنوان مشاور در اردوي پاكستان حضور دارند و در مناطق قبيله‌ نشين اين كشور فعاليت مي‌كنند.

    اين افراد علاوه بر ارائه طرحهاي نظامي به اردوي پاكستان، به جمع‌آوري اطلاعات براي اردوي امريکا مي‌پردازند.

    نيروهاي امريکايي بطور سنتي با نام "مستشار نظامي" همواره در برخي كشورهاي خارجي حضور داشته‌اند و با طرح جديد نيز شمار اين نيروها افزايش مي‌يابد .

    امريکا فقط براي كشور پاكستان ظرف پنج سال گذشته ‪ ۷۵۰ميليون دالر در طرحهاي نظامي خويش هزينه كرده است.

    Geen opmerkingen: