• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 7 november 2007

    سه روز عزای ملی

    افغانستان سه روز عزای ملی اعلام کرد
    مصطفی کاظمی در بغلان لحظاتی قبل از وقوع انفجار - تصویر ویدیویی
    هیات پارلمانی افغانستان برای حضور در مراسم بازگشایی یک کارخانه به بغلان سفر کرده بود
    به نشانه ادای احترام نسبت به کشته شدگان انفجار بغلان در افغانستان عزای ملی اعلام شده و جامعه بین المللی مختلف این انفجار را محکوم کرده است.

    روز چهارشنبه، 7 نوامبر و یک روز پس از وقوع انفجار در بغلان که در نتیجه آن دست کم چهل نفر، از جمله تعدادی از نمایندگان پارلمان افغانستان، کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند، حامد کرزی، رئیس جمهور، در این کشور سه روز عزای ملی اعلام کرد.

    مصطفی کاظمی، رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان افغانستان، از جمله کشته شدگان این حادثه است که گفته می شود نتیجه یک حمله انتحاری بوده است.

    مسئولان محلی و مقامات بیمارستانی در بغلان می گویند در اثر این حمله انتحاری شماری زن و کودک نیز کشته و زخمی شده اند.

    آقای کرزی در یک کنفرانس خبری در کابل اعلام کرد که پرچم های افغانستان تا سه روز نیمه برافراشته خواهد بود.

    وی گفت که یک هیات متشکل از مقامات عالیرتبه دولتی به تحقیق و بررسی در مورد این انفجار خواهد پرداخت و نتایج تحقیقات در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

    واکشنهای جهانی

    تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است و طالبان، که مسئول بسیاری از این نوع عملیات در افغانستان شناخته شده، نیز اعلام کرده اند که این حمله کار آنان نبوده است.

    زخمی حادثه بغلان
    تعدادی زن و کودک نیز در میان کشته ها و زخمیان انفجار بوده اند

    این حمله با محکومیت شدید بین المللی روبرو شده و تعدادی از کشورها و سازمان های جهانی نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

    در آمریکا، دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، این حمله را اقدامی شرم آور و بزدلانه توصیف کرد و آن را به تندروهایی سیاه دل نسبت داد که مردان، زنان و کودکان مسلمان را هدف قرار می دهند.

    بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، این بمب گذاری را محکوم دانسته و نسبت به نا امنی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

    سفیر بریتانیا در کابل ضمن ابراز همدردی، گفته است که چنین عملیاتی بهیچوجه قابل توجیه نیست و افزوده است که دشمنان مردم افغانستان هرگز اجازه نخواهند یافت به پیروزی دست یابند.

    دولت آلمان هدف این عملیات را ایجاد هراس و جلوگیری از کمک های بین المللی برای ادامه بازسازی افغانستان دانسته و آن را به شدت محکوم کرده است.

    نخست وزیر ایتالیا این حمله را یک اقدام تروریستی مذموم توصیف کرده و دولت کانادا از آن به عنوان "تهاجم علیه دموکراسی" نام برده است.

    اطلاعات اولیه

    هنوز در مورد این حمله، که مرگبار ترین حادثه از زمان سقوط طالبان در افغانستان بوده، اطلاعات کاملی در دست نیست.

    کرزی
    رییس جمهور افغانستان هیاتی را مامور تحقیق پیرامون انفجار بغلان کرده است

    ظاهراً هدف این حمله، که روز سه شنبه 15 عقرب (6 نوامبر) در ساعات بعد از ظهر به وقت محلی روی داد، چند عضو پارلمان افغانستان بوده اند که از شهر بغلان در شمال این کشور بازدید می کردند.

    ساعاتی پس از این حادثه، دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان با انتشار اعلامیه ای گفت که افزون بر مصطفی کاظمی، رییس کمیسیون اقتصادی پارلمان، شماری دیگر از اعضای پارلمان این کشور به نام های عبدالمتین، صاحب الرحمان، محمد عارف و صبغت الله ذکی در این حادثه جان خود را از دست داده اند.

    در این اعلامیه آمده است که این افراد "به منظور یک کار خیر (افتتاح کارخانه بازسازی شده قندسازی) جمع شده بودند تا با افتتاح آن کارخانه، بغلان دیگر محتاج بیگانگان نباشد".

    در این انفجار چندین تن از حاضران در مراسم از جمله شماری از دانش آموزان و معلمان نیز کشته و زخمی شده اند

    با وجود حملات شورشیان مخالف دولت در مناطق مناطق جنوبی و شرقی افغانستان، شمال این کشور تا کنون از آرامش نسبی برخوردار بوده است.

    Geen opmerkingen: