• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 8 november 2007

    خاکسپاری رسمی نمایندگان پارلمان افغانستان

    خاکسپاری رسمی نمایندگان پارلمان افغانستان
    خاکسپاری
    پنج نماینده کشته شده در بغلان، در محل پارلمان آینده افغانستان به خاک سپرده شدند
    مراسم خاکسپاری رسمی پنج تن از نمایندگان پارلمان افغانستان که در بمبگذاری روز سه شنبه در بغلان کشته شدند، در کابل برگزار شد.

    انفجار ظاهراً انتحاری روز سه شنبه در ولایت شمالی بغلان، بیش از چهل کشته برجای گذاشت. شماری کودک دانش آموز و شش نماینده پارلمان افغانستان در این انفجار کشته شدند. در عین حال، برخی دیگر از گزارشها، شمار قربانیان حادثه را، تقریبا دوبرابر آمار رسمی اعلام شده ذکر می کنند.

    جسد یک تن از این نمایندگان، به هلمند ولایت زادگاهش منتقل شد و پنج تن دیگر، در محوطه ای که برای احداث ساختمان جدید پارلمان افغانستان درنظر گرفته شده، به خاک سپرده شدند.

    دیگر قربانیان غیرنظامی انفجار ولایت بغلان، از جمله کودکان دانش آموز، روز چهارشنبه، در بغلان به خاک سپرده شدند.

    شدیدترین حمله

    یک بازمانده قربانیان حمله بغلان
    طالبان و گروه حکمتیار، دست داشتن در انفجار بغلان را رد کرده اند
    این بمبگذاری، شدیدترین حمله در سال های پس از فروپاشی رژیم طالبان بوده است.

    روز پنجشنبه 17 عقرب (آبان) هزاران تن در محل پارلمان افغانستان در غرب کابل حضور یافتند تا نسبت به نمایندگان کشته شده در حادثه بغلان، ادای احترام کنند.

    تدابیر امنیتی شدیدی اتخاد شده بود. ماموران مسلح پلیس، در خیابان های منتهی به محل برگزاری مراسم، رفت و آمد موتر(خودرو)ها را کنترل می کردند.

    از زمان آغاز به کار پارلمان افغانستان در دو سال پیش، تاکنون دو نماینده دیگر این مجلس نیز در دو حادثه جداگانه ترور شدند، اما حادثه اخیر، شدیدترین حمله با هدف کشتن چند سیاستمدار افغان بود که شمار زیادی غیرنظامی را نیر قربانی کرد.

    سید مصطفی کاظمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان افغانستان و سخنگوی جبهه ملی، جناح مخالف دولت حامد کرزی، از قربانیان حمله مرگبار بغلان بود.

    هیات اقتصادی پارلمان افغانستان به رهبری آقای کاظمی، برای افتتاح یک کارخانه قندسازی به بغلان رفته بود که در مراسم گشایش این کارخانه، هدف حمله قرار گرفت.

    الکس کوگر خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید نمایندگان پارلمان افغانستان از ولایت های مختلف و قومیت های گوناگون، در مراسم رسمی خاکسپاری همقطاران شان شرکت داشتند.

    بغلان
    شمار زیادی کودک دانش آموز در انفجار بغلان کشته و زخمی شدند
    مقامات دولتی می گویند حادثه بغلان، ناشی از یک حمله انتحاری بوده است، اما به گفته خبرنگار بی بی سی، ادعاهایی از جمله از سوی برخی از نمایندگان پارلمان مطرح شده که حادثه بغلان، حمله انتحاری نبوده، بلکه ناشی از انفجار بمب یا شلیک راکت بوده است.

    مقامات جبهه ملی افغانستان که آقای کاظمی سخنگو و عضو ارشد آن بود، دولت و مقامات امنیتی افغانستان را، به "بی تفاوتی" در تامین امنیت نمایندگان پارلمان در سفر به بغلان متهم می کنند.

    ادعاهایی نیز در مورد وقوع تیراندازی در مراسم افتتاح کارخانه قند بغلان مطرح شده و جبهه ملی افغانستان می گوید در جسد سید مصطفی کاظمی، آثار برخورد گلوله وجود داشته است.

    دولت افغانستان، هیاتی را مامور بررسی حادثه بغلان کرده و گفته شده که یک تن در ارتباط با این حمله دستگیر شده و تحت بازجویی قرار دارد.

    گروه ستیزه جوی طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، دست داشتن در انفجار بغلان را رد کرده اند.

    خبرنگار بی بی سی می گوید اگر حمله مرگبار بغلان، یک بمبگذاری انتحاری نبوده باشد، آنگاه ممکن است عده زیادی در معرض اتهام قرار گیرند، از جنگ سالاران محلی گرفته، تا مخالفان خصوصی سازی صنایع.

    تیراندازی

    تاکنون جزییات انفجار روز سه شنبه در ولایت بغلان به درستی روشن نشده است.

    گلوله ها
    مصطفی کاظمی، ساعتی پیش از انفجار در ولایت بغلان
    گفته می شود آثار اصابت پنج گلوله در سینه سید مصطفی کاظمی وجود دارد همچنان در وجود محافظان کشته شده نیز نشان گلوله مشاهده می شود.
    نعیم فراهی
    مقامات می گویند تحقیقات ابتدایی نشان می دهد که این حمله ناشی از یک انفجار انتحاری بوده اما مقامات جبهه ملی در این مورد ابراز تردید می کنند.

    نعیم فراهی، رییس اجرائیه جبهه ملی و عضو پارلمان افغانستان می گوید: "کسانی که در صحنه حادثه حضور داشتند از طریق تلفن به ما گفتند که پس از انفجار تیراندازی صورت گرفته است."

    آقای فراهی افزود: "حتی گفته می شود نشان پنج گلوله در سینه سید مصطفی کاظمی وجود دارد همچنین در وجود محافظان کشته شده نیز نشان گلوله مشاهده می شود. البته این نشانه بمب نبوده بلکه نشانه گلوله است."

    رهبران جبهه ملی خواستار "تحقیقات جدی" در مورد حادثه بغلان شده اند و می گویند سازمان ملل متحد و جناحهای مختلف باید در اجرای این تحقیقات سهیم شوند.

    حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پیش از این از آغاز به کار یک هیات عالی رتبه دولتی برای حقیقت یابی این حادثه خبر داده بود.

    Geen opmerkingen: