• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 20 november 2007

    استخراج معدن بزرگ مس افغانستان توسط چین


    کارگران معدن در افغانستان
    سالانه بیش از چهارصد میلیون دلار از بابت مالیه و استخراج معدن مس عینک عاید دولت افغانستان خواهد شد
    یک شرکت چینی، با هزینه سه و نیم میلیارد دلار، استخراج یکی از بزرگترین معادن مس جهان را در افغانستان آغاز می کند.

    این شرکت قرارداد استخراج بزرگترین معدن مس افغانستان را در جریان رقابت تجاری (مزایده) با سیزده شرکت خارجی دیگر بدست آورده است.

    شرکت برنده، هشتصد میلیون دلار به عنوان تضمین برای آغاز کار استخراج معدن مس عینک به دولت افغانستان داده است.

    قرار است این شرکت برای انتقال مس تولید شده از معدن عینک به خارج از افغانستان، در یکی از شهرهای این کشور راه آهن احداث کند.

    معدن مس عينک در ۴۰ کيلومتری شمال کابل در ولايت لوگر واقع است که به گفته مسئولان وزارت معادن و صنايع افغانستان به دو بخش مرکزی و غربی تقسيم می شود.

    وزارت معادن و صنايع افغانستان می گويد معدن مس عينک لوگر از جمله معادن بزرگ مس جهان است که استخراج آن به غنای اقتصادی این کشور کمک زیادی خواهد کرد.

    'پر منفعت'

    انتظار می رود هر سال بیش از چهارصد میلیون دلار از محل دریافت مالیات و استخراج معدن مس عینک عاید دولت افغانستان شود و برعلاوه آغاز به کار این پروژه زمینه اشتغال را برای هزاران افغان فراهم خواهد کرد.

    در کنار این، شرکت چینی کارخانه تولید انرژی برق حرارتی با ظرفیت ۴۰۰ مگاوات خواهد ساخت که نیمی از برق تولیدی آن برای استخراج معدن مصرف خواهد شد و نیم دیگر در اختیار مردم محل قرار خواهد گرفت.

    بر اساس قرارداد، این شرکت برای انتقال و صدور مس به خارج از افغانستان مکلف به احداث خط آهن از ولایت لوگر تا یکی از مرزهای افغانستان خواهد بود، اما هنوز این نقطه مرزی، مشخص نشده است.

    وزیر معادن و صنایع افغانستان این پروژه را آغازی برای جلب سرمایه گذاران خارجی به استخراج سایر معادن این کشور خواند.

    وزارت معادن و صنايع افغانستان قبلا گفته بود که پس از استخراج معدن مس عينک، بر آورد شده است که تا ۷۰ سال آينده استخراج آن می تواند ادامه داشته باشد.

    ولی با توجه به نا امنی های افغانستان و با توجه به اینکه هم اکنون شماری از معادن در اختیار گروه ها و افراد مسلح قرار دارد، معلوم نیست دولت افغانستان تا چه اندازه موفق به عملی کردن این برنامه ها خواهد شد.

    Geen opmerkingen: