• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 20 november 2007

    اخبار صدای امريكا

    يافته های يک مطالعۀ برتانيه در مورد 'اشتباهات' قوای امريکا در افغانستان

    20/11/2007


    oxfam logo 150 eng 27aug03.jpg

    موسسۀ خيريۀ آکسفم برتانيه درگزارش تازه اش، از مساعی امنيتی و انکشافی تحت رهبری ايالات متحده در افغانستان بشدت انتقاد کرده است.

    آکسفم ميگويد، ايالات متحده نسبت به پروژه هاي باز سازی افغانستان ويران از جنگ، بيشتر منابع پولی اش را صرف عمليات های نظامی در جنگ با تندروان ساخته است.

    گزارش ميرساند ادارۀ انکشاف بين المللی ايالات متحده يعني يو اس ا آي دي بيش از نصف منابع پولی اش را به پنج قرار دادی بسيار بزرگ در افغانستان اختصاص داده است.

    گزارش وضع در افغانستان را با وضع در عراق مقايسه ميکند که در عراق نيز پول بسيار زياد توسط کمپنی هاي خارجی جذب ميشود.

    آکسفم ميگويد، قسمت زياد ۱۵ مليارد دالر کمکی که از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ بدين سو به افغانستان داده شده برمنابع غير افغانی، معاشات سخاوتمندانه و مصارف زندگی کارمندان مجرب مصرف ميشود.

    آکسفم از کشور هاي اعانه دهنده ميخواهد تا موثريت کار هاي خيريه را بهبود بخشيده و منابع بيشتر افغانی را برای استحکام نفوذ حکومت ومؤسسات افغانستان شامل سازد.

    هشداریه رئيس جمهور روسيه به ناتو

    20/11/2007


    Putin.jpg
    پوتین: ماسکو نمي تواند در مقابل 'زور آزمايی آشکارای ناتو' بی تفاوت باقی بماند.
    ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، در مورد توسعۀ ناتو در امتداد سرحدات کشورش به ناتو هشدار داد.

    آقاي پوتين امروز سه شنبه طي جلسۀ در وزارت دفاع روسيه گفت ناتو ذخایرش را در نزديک سرحدات روسيه، در تخطي از موافقات، قبلی تحکيم ميبخشد.

    او گفت ماسکو نمي تواند در مقابل 'زور آزمايي آشکارای ناتو' بي تفاوت باقی بماند.

    آقاي پوتين گفت روسيه بايد آمادگث جنگث قواث ستراتيژيکث ذروث اش را افزايش بخشد تا در واکنش لازم در مقابل هر تجاوز گري، اطمينان داشته باشد.

    او همچنان هشدار داد که روسيه براي هميشه نمي تواند در انتظار شرکايش بنشيند، تا در تصويب پيمان مباحثه بر انگيز کنترول سلاح تعارفی، به آن کشور بپيوندند.

    او گفت روسيه هيچ يک از تعهداتش را باساس متن سال ۱۹۹۹ معاهده تا زمانی انجام نخواهد داد که اعضاي پيمان ناتو آنرا امضا نکند

    رهایی بيش از سه هزار نفر از زندان در پاکستان

    20/11/2007


    Pervez Musharraf speaks during an interview with the Associated Press in Rawalpindi, Pakistan, 14 Nov 2007

    پرويز مشرف

    مقامات پاکستانی ميگويند که بيش از سه هزار نفري را آزاد کرده اند که در هنگام انفاذ حالت اضطرار، توسط پرويز مشرف، باز داشت شده بودند.

    جاويد چيما سخنگوی وزارت داخلۀ پاکستان اين خبر را امروز سه شنبه حينکه که جنرال مشرف جهت انجام مذاکرات با ملک عبدالله و زيارت از مکۀ مکرمه عازم عربستان سعودي ميشد، اعلان کرد.

    اين سفر حدسياتی را باعث شده که جنرال مشرف شايد بخواهد با نواز شريف سابق صدْراعظم پاکستان که در عربستان سعودی در حال تبعيد بسر ميبرد، ملاقات نمايد.

    اما شريف که يکي از رهبران مخالف حکومت پاکستان است گفته که با جنرال مشرف مرديکه او را طی يک کودتای سفيد در سال ۱۹۹۹ خلع کرد، ملاقات نخواهد کرد.

    Former Pakistan PM Nawaz Sharif in central London, 19 Oct 2006
    نواز شريف سابق صدْراعظم پاکستان
    در ساير خبر هاي سياسی، قضات محکمۀ عالی پاکستان که توسط جنرال مشرف تعين شده اند.

    اکثر چالشهای قانونی عليۀ پيروزی انتخاب مجدد مشرف را رد کرده اند. ملک قيوم قاضی القضات روز دوشنبه گفته بود که عرايض بر مبناي رموز فني حذف شد.

    قرار است يک عريضۀ باقی مانده در روز هاي آخر هفته مورد بررسی قرار گيرد.

    .

    ادامه تهاجم اردوی پاکستان در درۀ نا آرام صوات

    20/11/2007


    A local resident boards a truck with his belongings as he and others evacuate from the volatile area on outskirts of Mingora, the main town of Pakistan's Swat district, 20 Nov. 2007
    "تا کنون ۱۳۰ تندرو طرفدار طالبان در درۀ صوات از هفتۀ گذشته بدين سو کشته شده اند.'
    قواي نظامي پاکستان به تهاجمش عليۀ تندروان طرفدار طالبان در درۀ نا آرام شمالي صوات در حالي دوام داده اند که باشندگان محل منطقه را قبل از يک عمليات بزرگ ترک ميگويند.

    يک نطاق اردو ميگويد، حد اقل ۱۵ تندرو امروز سه شنبه در زدوخورد هاي تازه در نزديک محلۀ شنگالي کشته شده اند.

    در عين زمان، باشندگان صوات منازلشان را قبل از يک عمليات عمدۀ نظامي عليۀ تندروان ، ترک ميگويند.

    قواي نظامي از مردم خواسته تا محلاتشان را ترک گويند تا تلفات افراد ملکي صورت نگيرد.

    وزارت داخلۀ پاکستان ميگويد، تا کنون ۱۳۰ تندرو طرفدار طالبان در درۀ صوات از هفتۀ گذشته بدين سو در حاليکه هليکوپتر هاي نظامي و قواي توپخانه تندروان را هدف قرار داده کشته شده اند.

    نا آرامي در درۀ صوات ماه گذشته وقتي شعله ور شد که يک ملاي طرفدار طالبان بنام ملا فضل الله جهاد را عليۀ حکومت پاکستان اعلان کرد و پيامش را از طريق يک راديو مخفي اف ام پخش کرد

    شيرين عبادي از ايران تقاضا کرده است از شوراي امنيت ملل اطاعت کند

    20/11/2007


    عبادی: داشتن تکنولوژی اتمی حق ايران است، اما ما حقوقی ديگر داريم که بايد حفظ و نگهداري گردد، بشمول حق زيستن در صلح!

    شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل، از حکومت ايران تقاضا کرده است از شوراي امنيت ملل اطاعت کند و فعاليت غني سازي يورانيوم خودرا ملتوي سازد.

    حقوقدان و فعاليت گر حقوق بشر ايراني گفت «ايران بايد به فيصه نامه هاي شوراي امنيت ملل متحد احترام گذارد و آن بدين معني است که عمليه غني سازي يورانيوم خود را ملتوي ساخته و منازعه بر موضوع زروي را از طريق گفت و نشود حل و فصل کند.»

    او اظهار کرد «داشتن تکنولوژی اتمی حق ايران است، اما ما حقوقی ديگر داريم که بايد حفظ و نگهداري گردد، بشمول حق زيستن در صلح!»

    در سال قبل شورای امنيت موسسه ملل دو مسوده فيصله نامه هائی را تصويب کرد که تعذيراتی را بر ايران بخاطر خود داري آن کشور از تعليق عمليه غنی سازي يورانيم، تحميل نمود.

    بش: او در جهت حل معضله، راه ديپلوماسی را پيش ميگيرد.
    از يورانيوم غنی شده ميتوان در تهيه اسلحه اتومی استفاده کرد. پنج عضو دايمی شورای امينت ملل متحد: چين، ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه و روسيه، در حال حاضر تصويب يک مسوده سومی را تحت مطالعه قرار داده اند که تعزيرات بیشتری را بر ايران، تحميل ميکند.

    يک پيشنهاد پنج کشور عضو دايمی شورا و جرمنی که به ايران، در صورتيکه ٌن کشور عمليه غنس سازس يورانيم اش را بحال تعليق قرار بدهد، مشوق ها و همچنان فرصت در پيش گيري مذاکرات را ميدهد، هنوز بحال خود باقيست.

    رئيس جمهور جارج دبليو بوش ميگويد او در جهت حل معضله، راه ديپلوماسی را پيش ميگيرد، اما او هيچ راه بديل ديگر راه، به اصطلاح از روي ميز، برنداشته است.

    آقاي بش اخيراً با رهبران فرانسه ، جرمني و جاپان در واشنگتن ملاقات کرد. او در يک کانفرانس مطبوعاتي مشترک با «ياسوو فوکودا» صدراعظم جاپان به تاريخ ۶ نوامبر ۲۰۰۷ ظاهر شد و گفت: «صدراعظم فکود و من موافق هستیم که یک دارای اسلحه اتمي، امنيت شرق ميانه و ماوراي آنرا تهديد خواهد کرد.

    Iran's President Mahmoud Ahmadinejad, 07 Nov 2007
    محمود احمدي نژاد: ايرانی هائيکه که با روش او در رسیدگی به موضوع اتومی ايران موافق نيستند، خائين اند.
    دو کشور در مساعي خود مان براي تغيير برخورد و سلوک رژيم ايران از راه ديپلوماسي، متحد مي باشيم. ما موافقه کرديم که فشار بين المللي عليه ايران بايد وجود داشته و رشد هم خواهد کرد، مگر اينکه ايران خود را متعهد به تعليق غني سازي يورانيوم سازد.«

    محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران گفت ايراني هائيکه که با روش او در رسیدگي به موضوع اتومي ايران موافق نيستند، خائين اند.

    اما رئيس جمهور بش گفت اين مشی حکومت ايران است که عليه بهترين مفاد و علايق مردم ايران کار ميکند.

    رئيس جمهور در يک خطابه مستقيم بمردم ايران گفت «ما به تاريخ و به عرف و تعامل شما ارج مينهيم. معهذا بر شما مردماني حکومت ميکنند و تصميم ميگيرند که شما را از مابقی جهان تجريد ميکند، در حاليکه شما بهتر از آنرا ميتوانيد انجام بدهد.«

    ناتو با مقاومت شدید شورشيان طالبان در جنوب افغانستان مواجه است

    14/11/2007


    A Canadian soldier part of the NATO-forces stands guard at a road block in Kandarhar province, Afghanistan
    از سال ۲۰۰۳ بدين سو ناتو در افغانستان عمليات داشته و در رهبري قواي ۴۱ هزار نفري توظيف شده است.
    قواي ناتو يا سازمان معاهده اطلس شمالي ۲۶ عضوي، با مقاومت محکم شورشيان طالبان در جنوب افغانستان مواجه است.

    در اين راپور از واشنگتن، اندري دو نيسنيرا خبرنگار صداي امريکا، به اهميت حياتي اي مي نگرد که افغانستان براي ناتو دارد.

    از سال ۲۰۰۳ بين سو ناتو در افغانستان عمليات داشته و رهبري قواي ۴۱ هزار نفري توظيف شده ايالات متحده را که بنام «قواي تعاوني امنيتي بين المللي» ياد ميگردد، بدوش دارد.

    اين نخستين ماموريت آن اتحاديه نظامي در بیرون ازمنطقه ارويائي اطلس است. متخصصين ميگويند ناتو در افغانستان سه ماموريت دارد:

    اولين آن کمک به حکومت رئيس جمهور حامد کرزي در مساعي آن براي اعمار مجدد و بازسازي افغانستان است.

    دومي آن تمرين و آموزش اردو و افراد پليس افغانستان است.

    و ماموريت سومي آن پیگرد و امحاي شورشيان در جنوب افغانستان است.

    "شديد ترين جنگ درجنوب افغانستان، متمرکز بوده است"

    رابرت هنتر، سابق سفير ايالات متحده در ناتو در عهد اداره بل کلنتن، ميگويد:

    "ناتو در تطبيق اهداف متنوع خود اشکال دارد: "من نمي توانم بگويم که آنها در جنگ پيروز ميگردند بخاطر اينکه يک عالم چيز هاي ديگر هم چون انکشاف اقتصادي و هکذا مساعي حکومت کرزي در کابل که هر دو عقب مانده و بتاني پيش ميرود، يا زرع کوکنار ترياک ريکارد جديد را قايم ساخته است.

    تربيه و آموزش پليس بدرستي پيشرفت نميکند، دستگاه عدلي و قضائي بدرستي کار نميدهد، تيم هاي اعمار و ساختار مجدد که ناتو و برخي از کشور هاي ديگر در ۲۵ ولايت از جمله ۳۶ ولايت افغانستان بکار انداخته اند، به پيمانه بزرگ نبوده و داراي کارمندان کافي و وجوه مکفي براي پيشبرد کار نيستند.

    و بنابران هرگاه به اين مسايل از ديدگاه جلب قلب ها و اذهان مردم نگريسته شود و پرسيده شود که مردم عادي افغان کدام سمت را ميگيرند: جانب حکومت مرکزي و به عباره ديگر طرف عصر و زمان عصري و يا تخويب و ترغيبب طالبان را؟

    NATO
    "تنها در سال جاري ۲۰۰۷ تعداد بيشتر عساکر ما کشته شده اند به تناسب همه سال قبل!"
    اين امر هنوز بطور قطع روشن نيست! شديد ترين جنگ درجنوب افغانستان، متمرکز بوده است که ذريعه قواي ائتلاف برهبري ايالات متحده در سال ۲۰۰۱ از قدرت خلع شدند."

    چارلز کپچان در شوراي روابط خارجي ميگويد که اوضاع بهتر نشده است.

    "خشونت در حال افزايش است. حملات انتحاري بيشتر رخ ميدهد. تعداد و ارقام مايه تشويش است.

    تنها تا حال در سال جاري ۲۰۰۷ تعداد بيشتر عساکر ما کشته شده تا در تمامي سال قبل! در جهه افراد ملکي در سال ۲۰۰۶ چهار هزار تن کشتند در حاليکه در سال جاري ۲۰۰۷ ما هم اکنون بيشتر از ۵٫۰۰۰ کشته داريم و بنابران روشن است که اوضاع بدتر شده ميرود نه بهتر."

    کپچان و سايرين، نظير سفير هنتر، ميگويند هرگاه ناتو طالبان را شکست ندهند و ثبات در افغانستان را تامين نکنند، اعتبار ناتو در خطر قرار خواهد گرفت.

    NATO5
    مايکل ويليامز: اتحاديه ناتو در حال ناکام شدن است.
    "ما بايد بياد داشته باشيم که شهرت ناتو قسماً بر اين بنا يافته که آن سازمان هيچگاهي شکست نخورده است و هرگاه اتحاديه ناتو در افغانستان ناکام گردد براي مردم بسيار دشوار خواهد شد در آينده ناتو را به پيمانه گذشته باز هم جدي گيرند."

    مايکل ويليامز که يک متخصص خبير در مورد ناتو در موسسه «رايل يونايتت» لندن است ميگويد که اتحاديه ناتو در حال ناکام شدن است.

    "شما در برابر اوضاعي در افغانستان قرار داريد که افراد ملکي فزاينده دچار تلفات و خسارات ميگردند که هر چند بسيار محدود است، بازهم با انتشارات و اعلاناتي که از آن در خبررساني هاي جهاني در داخل و همچنان در داخل کشور هاي عضو ناتو ميگردد، باعث خسارات و زيان بسيار زياد مي گردد و فشار بعد تراکم ميکند و بر سياستمداران فشار وارد ميگردد عساکر شانرا از افغانستان فرا خوانند.

    بنابران واقعاً فکر ميکنم که در مجموع نظر امنيت دسته جمعي و تساند و همبستگي در ميان اعضاي ناتو ، درصورتيکه نتوانند در دراز مدت خود را از افغانستان خارج سازند، مورد سوال قرار خواهد گرفت."

    bomb
    "خشونت در حال افزايش است. حملات انتحاري بيشتر رخ ميدهد. تعداد و ارقام مايه تشويش است."
    تحليل گران ميگويند براي اينکه ناتو توفيق يابد اعضاي عضو آن بايد عساکر و تجهيزات بيشتر را جهت جنگ با طالبان به افغانستان بفرستند.

    اما کارشناسان همچنان بدين نظر اند که ناتو به تنهائي قادر به تامين باثبات سازي اوضاع درافغانستان نيست.

    آنها ميگويند جامعه بين المللي همچنان بايد کمک هاي لازم اقتصادي و مالي را جهت کمک براي حکومت رئيس جمهور حامد کرزي فراهم سازند.



    .

    Geen opmerkingen: