• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 18 november 2007

    اخبار 18 نوامبر 2007 ميلادی


    يکشنبه 27 عقرب 1386 خورشيدی برابر با 18 نومبر2007 ميلادی


    تقرر سه والی در شمال افغانستان

    آژانس خبری روز : عبدالمالک صدیقی، معین مالی و اداری ارگانهای محلی ریاست دولت حین معرفی والی جدید سمنگان این خبر را داد.
    آقای صدیقی به تاریخ بیست و ششم عقرب طى سفربه ولايت سمنگان به آژانس خبرى روز گفت :" قاضی عنایت به عنوان والی سمنگان، عبدالکریم زارع، به حیث والی جوزجان، و عبدالحق شفق، به عنوان والی فاریاب تعین گردیده است."
    گفته می شود آقای شفق، در حالی به عنوان والی فاریاب تعین گردیده که چندی پیش همایون عینی، به این سمت تعین شده بود اما، پیش از انکه معرفی شود اینک قرار است عبدالحق شفق، به عوض آن به حیث والی آن ولایت معرفی گردد.

    آقای قانونی چه کسی را "احمق" گفته باشد؟

    8 صبح : ولسی جرگه روز گذشته به سه تن از اعضای پیشنهادی حکومت برای احراز پست های وزارت عودت مهاجرین، عضویت شورای عالی ستره محکمه و رییس بانک مرکزی رای اعتماد داد. این سه تن حدود دو ماه قبل از سوی حکومت به پارلمان معرفی شده بودند. ظاهرا منشی ولسی جرگه می‫گوید "نبود فرصت مناسب" روند رای دهی را به تاخیر انداخته بود.در حالی که جنجال بر سر سلب اعتماد از وزیر امور خارجه و ارجاع آن از سوی رییس جمهور به دادگاه عالی که در نهایت فیصله ولسی جرگه را غیر قانونی خوانده بود، باعث طولانی شدن این موضوع گردیده بود.هرچند در اوایل ولسی جرگه مصمم بود که فیصله این مجلس در ارتباط به سرنوشت داکتر اسپنتا با وجود رای دادگاه عالی عملی گردد. آنها تهدید کرده بودند که در صورت عدم معرفی فرد جدید برای احراز پست وزارت امور خارجه به سه تن از اعضای پیشنهادی حکومت رای اعتماد نخواهند داد، با این حال جریان رای دهی روز گذشته نشان داد که در قضیه سلب اعتماد از داکتر اسپنتا در نهایت ولسی جرگه تسلیم رای دادگاه عالی شده و پذیرفته است که اساسا استیضاح وزیر امور خارجه با بهانه قرار دادن مساله اخراج مهاجران افغان از ایران یک اقدام غیر قانونی بوده است. این مساله را عدم اعتراض دسته جمعی وکیلان آن‫چنان در مجلس دیروز و مقایسه آن با دو ماه قبل به خوبی واضح می کند، هرچند که معلوم می شد اعتراضات هنوز به صورت کلی فروکش نکرده و آقای نعیم فراهی یکی از اعضای برجسته جبهه ملی به دلیل عدم معرفی شخص جدید به پست وزارت امور خارجه جلسه را ترک گفت.اما، نکته جالب جلسه دیروز ولسی جرگه این بود که رمضان بشردوست در اعتراض به آقای فاروق وردک که زندگینامه اعضای پیشنهادی را برای وکیلان می خواند، گفت که وی می خواهد برای این افراد کمپاین نماید. این مساله باعث ایجاد سروصداهای در جلسه شد و آقای قانونی رییس مجلس را وادار کرد تا آقای بشردوست و دیگر وکیلان را به آرامش دعوت کرده و دستور به قطع مایکروفون وی داده و بشردوشت را تهدید به اخراج از سالون ولسی جرگه نماید. در این هنگامه که تنها مایکروفون رییس مجلس روشن بود و ایشان توام با عصبانیت مجلس را به آرامش فرامی خواندند، واژه "احمق" بر زبان آقای قانونی جاری شد که معلوم نبود منظورش برای استفاده از این واژه چه کسی است.تصور غالب این است که واژه "احمق" دنباله "بوتل جنگی، چپلک پرانی و مشت زنی" در فرهنگ پارلمانی افغانستان است که به شکل تازه تری در هیات واژگان سخیف تکامل کرده و ممکن است وکیلان از این به بعد به "شیوه دموکراتیک" به "جنگ" بپردازند.

    دو سرباز كانادايي در افغانستان كشته شدند

    وزارت دفاع كانادا اعلام كرد كه دو سرباز كانادايي عضو سازمان پيمان ناتو و مترجم افغان آنان روز شنبه در حمله‌اي در جنوب افغانستان كشته شدند.
    به گزارش ايرنا به نقل ازخبرگزاري فرانسه از اوتاوا، وزارت دفاع كانادا در بيانيه‌اي افزود: يك بمب دست‌ساز عليه خودروي زرهي نيروهاي نظامي ناتو در حدود ۴۰ كيلومتري غرب قندهار منفجر شد.
    اين وزارتخانه تائيد كرد كه هويت اين دو سرباز كشته شده كانادايي بوده است.
    در اين بيانيه اسامي اين سربازان، نيكولا رايمون بوشام ۲۸ ساله وميشل لوسك ۲۵ساله از اهالي كبك نام برده شده است.
    وزارت دفاع كانادا افزود: در اين انفجار، سه سرباز ديگر كانادايي نيز زخمي شده‌اند كه بلافاصله توسط هليوکوپتر به واحد پزشكي در قندهار منتقل شدند.
    نيروهاي كانادايي در منطقه پنجاوي در غرب قندهار مستقر هستند. كانادا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در جنوب افغانستان مستقر كرده است.
    تاكنون ۷۳ سرباز كانادايي از سال ۲۰۰۲ ميلادي تاكنون جان خود را در افغانستان از دست داده‌اند. همچنين يك ديپلمات كانادايي نيز در اين حملات كشته شده است.

    اردوی ملی با بیست چهار هواپیما و پنجاه هزار میل سلاح مجهز میشود

    ایالات متحده امریکا پنجاه هزار میل اسلحه مختلف را در اختیار اردوی ملی افغانستان قرار میدهد. جنرال عبدالرحیم وردک وزیردفاع افغانستان ديروز دریک کنفرانس خبری درکابل گفت این تعداد سلاح شامل تانکهای مدرن ء زرهی، سلاح سبک ووسایط زرهی میباشد که در آینده نزدیک به دولت افغانستان تسلیم داده خواهد شد. وی که تازه از سفر ایالات متحده امریکا به کشور برگشته میگوید ناتو متعهد شده است که دوازده هليکوپتر و دو هواپیمای ترانسپورتی را به اردو کمک میکند.
    وی گفت بودجه سال آینده تقریبا ۹۰۰ میلیون دالر پیش بینی شده بود؛ اما وزارت دفاع امریکا براساس درخواست افغانستان پذیرفته است که پیشنهاد افزایش بودجه را به کنگره ارایه کند.وردک می گوید: "فکر می کنم که این یک دستاور بسیار اساسی و برجسته است که بالاخره ارتش ملی را به جایی که باید باشد، برساند."به گفته وزیر دفاع ، ایالات متحده امریکا افزون براین تعهد کرده است که در سال جدید میلادی ۵۰ هزار میل سلاح سبک و نیز ۴۰۰۰ موتر زرهی را دراختیار ارتش افغانستان قرار دهد.وردک در این رابطه می گوید: "۵۰۰۰ میل اسلحه در ماه جنوری و پس از آن در سال ۲۰۰۸ هر ماه ۱۰ هزار میل اسلحه به ارتش ملی افغانستان تحویل خواهد شد."وردک بر این باور است که عملی شدن چنین تعهدی برای ارتش بسیار حیاتی است. وردک می گوید براساس تعهدات جامعه جهانی، تجهیز نیروی هوایی نیز از ماه آینده آغاز خواهد شد.مقام‫ها می گویند پیش از این به دلیل نداشتن امکانات هوایی، به نیروهای خارجی در افغانستان اتکا کرده بودند، اما اکنون امیدوار هستند که با تقویت نیروهای هوایی موثریت بیشتری در فعالیت های این نیروها به وجود آید.به گفته آقای وردک در نشست وزیران دفاع سازمان ناتو که در هالند برگزار شده بود، شماری از کشورهای عضو این سازمان نیز بر فرستادن مهمات جنگی و تجهیزات نظامی به افغانستان تعهد کردند.حالا مقام‫ها براین باورند که افزایش بودجه ارتش و کمک برای تجهیز آن به معنای قبول رای و نظرمسوولان امنیتی از سوی جامعه جهانی است.گمان بر این است که تجربه‫ی به نسبت تلخ نیروهای امریکایی و ناتو در عملیات های نظامی چند سال گذشته علیه تروریزم نیز در تصمیم گیری کنگره امریکا مبنی برافزایش بودجه ارتش و کمک تسلیحاتی به آن بی تاثیر نبوده است. مقام‫های امنیتی پیش از این همواره برتجهیز وتقویت نیروهای امنیتی کشورشان تاکید داشتند، اما تاکنون ظاهرا توجه چندانی به آن نشده بود.
    وردک همچنان دراین کنفرانس گفت امارات متحده عربی ده هليکوپتر پیشرفته را به اردوی افغانستان کمک میکند. وی گفت تادوماه آینده این هليکوپترها به وزارت دفاع افغانستان سپرده میشود. کمک به اردوی افغانستان درحالی صورت میگیرد که گفته میشود سربازان افغان با کمبود سلاح با تخنیک مدرن مواجه اند و دربسیاری موارد مخالفان نبست به نظامیان اردو مجهز تر اند.
    وزير دفاع گفت: مردم افغان معتقدند كه ناامني‌ها در كشور رو به افزايش بوده و حتي به دروازه‌هاي شهر كابل رسيده است. برغم اين برداشت‌ها، در بلند مدت خطري كشور را تهديد نمي‌كند و با توجه به راهبردي كه دشمن دارد، احتمال افزايش حملات در بهار سال آينده دور از ذهن نيست.
    وی تاكيد كرد: حل مشكل فقط از راه نظامي امكان پذير نيست، بلكه به مبارزه همزمان با فساد اداري و مقابله با كشت و تجارت خشخاش، ايجاد اشتغال، توسعه اقتصادي ، بازسازي و سرمايه‌گذاري در افغانستان نياز است.

    حمله انتحاری در ننگرهار

    یک حمله انتحاری در ولایت ننگرهار ، یک نفر را کشته و سه تن دیگر زخمی کرده است.به نقل ازبی بی سی، را نیروهای سازمان پیمان ناتو می گویند بر اثر این حمله در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار یک سرباز آنان زخم سطحی برداشته و یک نفر غیر نظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده اند.نیروهای ناتو می گویند یک موترآنان در این حمله آتش گرفته است. مقام‫های این وزارت در مورد کشته و زخمی شدن فرد و یا افراد دیگری غیر از فرد بمب‫گذار انتحاری چیزی نگفته اند.اما گروه طالبان می گویند در این حمله دو موتر نیروهای ایتلاف آتش گرفته و تمام سرنشینان آنها کشته شده اند.اخیرا خشونت ها درافغانستان افزایش یا فته و نگرانی های زیادی را بر انگیخته است.

    سود قاچاق ترياك افغانستان به شورشيان كمك مي‌كند

    مقامات سازمان ملل اعلام كردند: سود ناشي از كشت خشخاش و توليد و قاچاق مواد مخدر به ادامه خشونتها در افغانستان كمك مي‌كند.
    به گزارش ايرنا، شبكه خبري بي‌بي‌سي روز شنبه اعلام كرد: اين سازمان از مقامات سازمان پيمان ناتو خواست، تلاشهاي خود را در مبارزه با تجارت مواد مخدر، از سر گيرد.
    در تازه‌ترين گزارش سازمان ملل‌متحد گفته شده است كه ارزش سالانه معاملات قاچاق موادمخدر در افغانستان چهار ميليارد دلار است كه اين مبلغ نيمي از درآمد ملي كشور است.
    مقامات سازمان ملل گفته‌اند كه مقداري از اين معاملات از سوي شورشيان، جنگ سالاران و قاچاقچيان مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بخشي از اين درآمد نيز به كشاورزان و مقامات فاسد محلي مي‌رسد.
    اظهارات مقامات سازمان ملل در حالي عنوان شده است كه در اوايل ماه جاري ميلادي (نومبر) دولت افغانستان اظهار خوشبيني كرد كه ظرف سال آينده خورشيدي، كشت خشخاش در ‪ ۲۰ولايت اين كشور متوقف شود.
    مسوولان وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان‌گفتند كه برنامه‌هاي جلوگيري از كشت خشخاش را تاكنون در ۱۶ ولايت كشور تكميل كرده‌اند و قرار است، اين برنامه در سراسر افغانستان اجرا شود.
    به گفته مقامات افغان، قرار است اين برنامه‌ها در همكاري با علماي ديني پيش برده شود.
    اين تلاشها در حالي صورت مي‌گيرد كه بر اساس آمار موجود، افغانستان همچنان بزرگترين توليدكننده مواد مخدر در سطح جهان است.
    بي‌بي‌سي‌افزود: در همين حال وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان قرارداد يك ميليون دلاري را به‌منظور مبارزه با توليد اين مواد، با موسسه موسوم به كلمبو پلان كه ۲۵ كشور جهان در آن عضويت دارند، امضا كرده است.
    قرار است از اين پول براي نابودي كشتزارهاي خشخاش، بالا بردن سطح آگاهي عامه و فراهم كردن كشت جايگزين براي كشاورزان در هفت ولايت افغانستان استفاده شود.

    دستگیری سلاح ثقلیه وخفيفه از یک شرکت ساختمانی خارجی

    روز : به اثر یک عملیات تصفیوی ،از شرکت ساختمانی خارجی به نام اى آى ار پی واقع وزیر محمد اکبر خان مربوط حوزه دهم امنیتی شهر کابل ، تعداد سلاح خفیف وثقیل به دست آمد.
    علی شاه پکتیاوال رئیس تحقیقات جنائی قوماندانی امنیه ولايت کابل به آژانس خبری روز گفت: از این شرکت مقدار پنجاویک میل کلاشینکوف،سه میل پیکا،سه میل راکت اندازآرپی جی،دومیل صدتکه،سی وپنج فير مرمی راکت ،چهار پایه مخابره،هفتادو دودانه برق دستی،سه عراده واسطه زره و هفده دانه شاژور فالتو کلاشینکوف نيزبه دست آمده است.
    به گفته پکتیاوال شرکت متذکره سلاح و تجهیزات نظامی را به طور غیر قانونی نگهداری می کرد، به گفته آقاى پکتياوال، این شرکت وظیفه بازسازی را در مرکز وولایات به پیش می برد.
    رئیس تحقیات جنائی کابل همچو شرکت های خارجی که سلاح ومهمات را به طور غیر قانونی نگهداری می کنند آنها را در جرایم مختلف روزمره کشور نیزدخیل می داند.
    گفته می شود که در این عملیات نماینده گان څارنوالی نظامی ، امنیت ملی و تروریزم نیز شرکت داشتند.

    تاثیر کشت خشخاش برادامه خشونتها درافغانستان
    بنا به اعلام مقامات سازمان ملل سود ناشی از کشت خشخاش و تولید و قاچاق مواد مخدر به ادامه خشونتها در افغانستان کمک می‌کند.
    این سازمان از مقامات سازمان پیمان ناتو خواست، تلاشهای خود را در مبارزه با تجارت مواد مخدر، از سر گیرد.
    در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل‌متحد گفته شده است که ارزش سالانه معاملات قاچاق موادمخدر در افغانستان چهار میلیارد دلار است که این مبلغ نیمی از درآمد ملی کشور است.
    مقامات سازمان ملل گفته‌اند که مقداری از این معاملات از سوی شورشیان، جنگ سالاران و قاچاقچیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی از این درآمد نیز به کشاورزان و مقامات فاسد محلی می‌رسد.
    اظهارات مقامات سازمان ملل در حالی عنوان شده است که در اوایل ماه جاری میلادی (نومبر) دولت افغانستان اظهار خوشبینی کرد که ظرف سال آینده خورشیدی، کشت خشخاش در ‪ ۲۰ولایت کشور متوقف شود.
    به گفته مسوولان وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان‌ ، برنامه‌های جلوگیری از کشت خشخاش را تاکنون در ‪ ۱۶ولایت این کشور تکمیل کرده‌اند و قرار است، این برنامه در سراسر کشور اجرا شود.
    به گفته مقامات دولتی، قرار است این برنامه‌ها در همکاری با علمای دینی پیش برده شود.
    این تلاشها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمار موجود، افغانستان همچنان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر در سطح جهان است.
    براساس این گزارش در همین حال وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان قرارداد یک میلیون دلاری را به‌منظور مبارزه با تولید این مواد، با موسسه موسوم به کلمبو پلان که ‪ ۲۵کشور جهان در آن عضویت دارند، امضا کرده است.
    قرار است از این پول برای نابودی کشتزارهای خشخاش، بالا بردن سطح آگاهی عامه و فراهم کردن کشت جایگزین برای زارعان در هفت ولایت افغانستان استفاده شود.

    مرگ 16تن به اثربیماری توبرکلوز
    درجریان امسال به اثر بیماری توبرکلوزدرزون شمال شرق کشور ١٦ تن در حالى تلف شده اند که توبرکلوز در حال وقایه بوده و کشف واقعات اين مرض در حال افزایش است.به گزارش خبرگزاری پژواک، داکتر نصرالله انوری مسوول مرض توبرکلوز درزون شمال شرق ،طى کنفرانس خبرى روزگذشته در ولايت کندز گفت که اکثر تلف شدگان را زنان تشکيل می دهند. وى افزود که آنها کسانی بوده اند که بعداز مراجعه به شفاخانه در ولایات کندز ، تخار و بغلان تلف شده اند، اما امکان دارد مريضانی ديگرى هم تلف شده باشند که به شفاخانه مراجعه نکرده و در مراکز صحى ثبت نشده اند.توبرکلوز مرض میکروبى سارى وکشنده ولى قابل تداوى است که معمولا شش ها را مورد حمله قرار مى دهد و میکروب آن درموقع سرفه وعطسه از طريق تنفس از شخص مصاب به شخص سالم قابل انتقال است . مسوول مرض توبرکلوز درزون شمال شرق گفت که از آغاز سال جاری حدود ٣٥٨٥ تن که مبتلا به توبرکلوز بودند، غرض معالجه به کلینیک های مربوطه ریاست‫های صحت عامه این سه ولایت، مراجعه کرده وتحت معالجه قرارگرفته اند. قرار اظهارات وى، بیشتر واقعات توبرکلوز درولایت کندز درقدم دوم در ولایت تخار ودر قدم بعدى در ولایت بغلان بوده است. انورى اظهار داشت که ٦٥ درصد مبتلایان به توبرکلوز را زنان تشکیل می دهند و کودکان نیز شامل اين رقم می باشند.

    يونسف درهرات براى کودکان تفريحگاه می‫سازد
    کار ساختمان یک تفریحگاه کودکان مجهز به امکانات سرگرم کننده وفضای سبزبه کمک یونسف درولسوالی گذره ولایت هرات آغاز شد .به گزارش 8 صبح به نقل ازخبرگزاری پژواک،نضهت شهزادی رییس ساحوی یونسف درهرات گفت که این پارک کودکان به درخواست مردم ولسوالی گذره وهمکاری مسوولین محلی تا سه ماه آینده، اعمار و به بهره بردارى سپرده خواهد شد.وی درمورد مصرف ساخت پارک معلومات نداد اما هدف ساختن آن کاهش رنج ومشقت کودکان وخوش نگه داشتن آنان عنوان کردو افزود:" کودکان به عنوان آینده سازان کشورباید با حفظ صحت روحی ،تندرستی ،فکر وروحیه قوی پرورش یابند ورشد نمایند."غلام حضرت حضرتی ولسوال گذره با استقبال از طرح اداره حمایت ازکودکان ملل متحد گفت که آنها ده جریب زمین را درساحه غرب شاهراه هرات-کندهار به منظور ساخت تفریحگاه کودکان، اختصاص داده اند.به گفته حضرتى ساخت این پارک علاوه برایجاد محل تفریحی وسرگرمی برای کودکان ،سبب سرسبزی بیشترمحیط وکاهش آلوده گی هوا خواهد شد. با اینکه آمارمشخصی ازنفوس ولسوالی گذره، ازسوی مراجع ذیربط دولتی ارایه نشده ،اما مسوولین محلى، گذره را ازجمله ولسوالی های بزرگ و پر نفوس هرات عنوان می‫نمایند که با بیش ازهفتصد قریه درجوار شاهراه هرات کندهار ودرجوار شهرهرات، واقع است . محمد رفیق مجددی شاروال هرات می گوید که طی شش سال گذشته، ده پارک وتفریحگاه عمومی با امکانات تفریحی برای استفاده عموم ساخته ویا ترمیم شده است که می توان دراین میان از تفریحگاه میرداود وپشتون پل درولسوالی گذره نام برد.

    اهالی هلمند خواستار توقف عملیات تازه شده اند
    بی بی سی : ساکنان مناطق شمالی هلمند خواستار توقف جنگ در مناطق خود شده اند. مردم ولسوالی های نا آرام موسی قلعه، نوزاد و سنگین ولایت هلمند در جنوب کشور در حالی برای نخستین بار از دولت افغانستان و سازمان ملل خواستار توقف درگیریها شده اند که گفته می شود منطقه در آستانه درگیری دیگری بین شورشیان و نیروهای دولتی و ائتلاف است.ساکنان مناطق شمالی ولایت هلمند مدعی هستند که از ماهها به این سو به دلیل جنگ های پی در پی از یکجا به جای دیگر می روند و حال که فصل سرما نزدیک می شود، با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.اهالی این مناطق می گویند که از ماهها به این سو به دلیل ادامه جنگ، خانه های خود را ترک گفته اند و در بیرون از منازلشان زندگی می کنند.آنان همچنین می گویند حالا که هوا نسبتا سرد شده است و فصل زمستان نیز نزدیک می شود و آنها دیگر توان بسر بردن در بیرون از خانه های خود را ندارند.شماری از این بیجا شدگان زمانی خانه های خود را در ولسوالی موسی قلعه ترک کردند که نیرو های بریتانیایی مستقر در ولایت هلمند از آمادگی آغاز یک عملیات نظامی با هدف تصرف این ولسوالی خبر داده اند.عبدالواحد یک تن از اهالی ولسوالی موسی قلعه در تماس تیلفونی با بی بی سی از سازمان ملل متحد خواست تا عملیات نظامی دراین منطقه توقف پیدا کند.به گفته او در این عملیات به غیرنظامیان زیان می رسد.عبدالواحد می گوید: وضعیت در موسی قلعه خوب نیست ، مردم نمی توانند به خانه های خود برگردند، معلوم نیست نیروهایی که در اطراف ولسوالی تجمع کرده اند چه زمانی عملیات را آغاز می کنند. ما از سازمان ملل و دولت افغانستان می خواهیم که جلو این عملیات را بگیرند. چرا که حالا زمان مناسب برای آغاز عملیات نیست. مردم نمی دانند کجا بروند، جایی برای رفتن هم وجود ندارد. ولسوالی نوزاد در نزدیکی موسی قلعه قرار دارد که از مدتی به این سو شاهد درگیری شدید نبوده است؛ ولی اهالی آن از ترس آغاز دوباره درگیری ها هنوز به خانه های خود برنگشته اند.در ولسوالی سنگین همه روزه خبر از درگیری های تازه میان نیرو های خارجی و طالبان مسلح می رسد.اهلی این دو ولسوالی نیز خواست های مشابه دارند و می خواهند تا عملیات نظامی در روز های زمستان متوقف شود.ولی این خواست به چه واکنشی از سوی مقامات دولتی کشور و سازمان ملل متحد رو به رو شده است؟اسدالله وفا والی هلمند در این مورد می گوید: خلاف این گفته ها همه روزه از ولسوالی موسی قلعه با من تماس گرفته می شود و می پرسند که چه وقت عملیات آغاز می شود. مردم می گویند که القاعده و طالبان در این منطقه ضعیف شده اند ، زودتر عملیات را آغاز کنید و ما را از ظلم و ستم رهایی بخشید. آنان همچنین می گویند که ما از دولت حمایت می کنیم. ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند نیز منطقه نا آرام خوانده می شود. براساس برخی گزارش ها شماری از اهالی این ولسوالی نیز در اثر درگیری ها خانه های خود را ترک گفته اند.در همین حال نیرو های ائتلاف به رهبری آمریکا که در جنوب کشور مسقر هستند می گویند ۲۳ شبه نظامیان طالبان را در ولسوالی گرمسیر این ولایت کشته اند و ۱۱ تن دیگر را دستگیر کرده اند.

    صادرات حوزه غرب کشور دو برابر افزايش يافته است
    پژواک : صادرات اقلام مختلف زراعتی ومالداری ولایات غرب کشور درهشت ماه سال جاری به تناسب مدت مشابه سال قبل دوبرابرافزایش يافته و به اضافه از(٢١) میلیون دالر رسیده است . غلام قادراکبررئیس اتاقهای تجارت وصنایع حوزۀ غرب به تاريخ ٢٦ عقرب به آژانس خبری پژواک گفت که این میزان صادرات، عمدتاً شامل انواع ميوه خشک،گیاهان طبى ،پیداوار مالداری وصنایع دستی به ویژه قالین بوده که به ممالک همسایه،امارات متحده عربی ،ترکیه ، شمارى از کشورهای اروپایی وامریکا صادر گرديده اند. وی علت افزایش صادرات را تشویق تجار صادرکننده به دلیل کاهش مشکلات اداری،تسهیل زمینه صدورگواهی و حذف مالیات برصادرات ازسوی حکومت وبازارمناسب فروش درخارج ا زکشورعنوان نمود .اخيراً به اساس حُکم حامدکرزى رئيس جمهور کشور ، صادرات افغانستان از هرنوع ماليات بدون قيد زمان ، معاف گرديده است. غلام قادراکبر ميگويد که محاسبات به عمل آمده نشان میدهد که صادرات اقلام ولایات غرب (هرات، فراه، غور و بادغيس) عمدتا هرات ،ازشروع سال تا اخیر ماه میزان ،اضافه از٥٢ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل، افزایش داشته است .به گفته رئیس اتاق های تجارت وصنایع حوزۀ غرب ،پیش بینی میشود درصورتیکه روند صادرات به همین منوال ادامه پیدا کند ارزش اقلام صادراتی ولایات يادشده تا اخیرسال جاری به اضافه از(٣٢) ميليون دالربرسد . حاجی توریالی غوثی یکتن از تاجران صادرکننده نیز ازکاهش سطح صادرات بعضاً اقلام صادرتی یادآورگردیده، گفت که درسال جاری ،حدود دوهزار تُن کنجد را به ایران وترکیه صادرنمودند وحتی بازار فروش درسال جاری به تناسب سال قبل، بهتراست .اما موصوف شرایط صادرات اقلام وپیداوارداخلی را به تناسب دیگرممالک بسیارضعیف وغیرقابل رقابت دانسته گفت که درکشورهای همسایه، جوایزصادراتی تا اضافه ازده هزاردالر درمقابل صدورهرکانتینر به صادرکننده اهدا میکنند . به گفته غوثی با اینکه دراینجا جوایزتشویقی وجود ندارد، حتی نبود یک سیستم حمایتی نظیربیمه ودیگرخدمات موثربانکی،نبود هماهنگی بین ادارات دولتی وهمچنین با کشورهای همجوار سبب تاخیرویا توقف کامل محموله های صادراتی درسرحدات میگردد که ادامه این روند سبب خسارت مالی زیاد،برای صادرکننده گان گردیده است .

    نشرات تلویزیون خصوصی جیو پاکستان قطع شد
    بنا به اعلام مسولان تلویزیون خصوصی جیو دولت پاکستان از نشرات انی تلویزیون جلوگیری کرده است.
    نشرات تلویزیون خصوصی جیو پاکستان ساعت یک شب شنبه در اثر تقاضا و فشار حکومت پاکستان در دبی قطع شد.
    نشرات تلویزیون جیو از طر یق کیبل قطع شده بود، اما نشرات آن از طریق ستلایت تانیمه شب گذشته از دبی جریان داشت.
    در گزارش علاوه شده، که در اثر فشار حکومت پاکستان بالای امارات متحده نشرات آن تلویزیون از طریق ستلایت نیز ساعت یک شب قطع شد.
    جیو از جمله مهمترین شبکه های تلویزیونی خصوصی پاکستان است، که علاوه از داخل پاکستان از دبی نشرات داشت و در سراسر پاکستان بیشترین بیننده دارد.
    در پی قطع نشرات تلویزیون جیو در گوشه و کنار پاکستان مردم بالای جنرال مشرف انتقاد نموده و خواهان آزادی مطبوعات شدند.

    درگيري قبيله‌اي در پاكستان 45 كشته برجا گذاشت
    درگيري قبيله‌اي روز شنبه در شمال غربي پاكستان به كشته شدن 45 نفر انجاميد. به گزارش خبرگزاري شين‌هوا، تلويزيون محلي پاكستان گزارش داد: « در درگيري‌هاي قبيله‌اي روز شنبه در شمال‌غربي پاكستان 25 نفر كشته شدند.» اين در حالي است كه گزارشات تأييد نشده‌اي ديگري از كشته‌شدن 45 نفر از مردم پاكستان در اين درگيري‌ها خبر داده است. گزارشات رسيده حاكي از آن است كه تعدادي مسلح ناشناس از روز جمعه اقدام به تيراندازي در شمال غربي پاكستان و مناطق اطراف كرده‌اند كه در پي آن تعداد زيادي كشته و مجروح شدند.
    برگرفته شده از سايت آريائی

    Geen opmerkingen: