• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 20 november 2007

    نتقاد از 'حیف و میل' کمکها در افغانستان

    کابل
    اداره آکسفام می گوید با وجود کمک های جامعه جهانی به افغانستان، مردم این کشور همچنان در فقر شدید به سر می برند
    یک گزارش تازه هشدار داده است که بیشترین بخش کمکهای جامعه جهانی به افغانستان در چند سال گذشته حیف و میل شده و افغانها همچنان در فقر شدید به سر می برند.

    این گزارش از سوی یک نهاد خیریه غیردولتی بریتانیایی (Oxfam) تهیه شده و در آن تاکید شده است که بیشتر هزینه های مالی در چند سال اخیر صرف حقوق بلند مشاوران خارجی، دفاتر تجملی، برنامه های غیرضروری و کوتاه مدت و یا عملیات پرهزینه نظامی در افغانستان شده و از همین رو برنامه های انکشافی در این کشور با کندی توام بوده است.

    در این گزارش آمده است که با وجود بهبود وضعیت در شماری از وزارتها هنوز ظرفیت کاری در بیشتر ادارات دولتی به شدت پایین است و فساد اداری در این ادارات ریشه های عمیق دارد.

    حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان نیز اخیرا از مقامات دولتی به دلیل "بی توجهی" به وضعیت مردم عادی انتقاد کرد و گفت که تنها دولتمردان از حضور جامعه جهانی در کشورش سود برده اند و مردم عادی فقیرتر می شوند.

    فقر شدید

    در گزارش اداره آکسفام آمده است که هرچند از سال ۲۰۰۱ تا حالا بیشتر از پانزده میلیارد دلار به افغانستان کمک شده اما هنوز بیشتر ساکنان این کشور در چنان فقری زندگی می کنند که نظیر آن به جز در کشورهای شاخ افریقا در دیگر مناطق جهان به ندرت دیده شده است.

    تهیه کنندگان گزارش می گویند گسترش فقر و بیکاری در افغانستان و ایجاد بی اعتمادی میان دولت و مردم سبب افزایش ناامنیها در این کشور شده است.

    در گزارش گفته شده که در چند سال گذشته به عرصه کشاورزی که زندگی هشتاد درصد خانواده های افغان به آن وابسته است، توجه چندانی نشده اما کشت خشخاش و تولید مواد مخدر به شدت افزایش یافته است.

    تهیه کنندگان گزارش خواهان ایجاد یک نهاد مستقل برای نظارت برشیوه مصرف کمکها و عملکرد کمک دهنده ها شده اند.

    پیشتر از این سازمان ملل متحد نیز با انتشار یک گزارش گفت درحال حاضر افغانستان در پایین ترین سطح رشد بشری قرار دارد و دولت افغانستان نیز تایید می کند که با وجود تلاشهای چندین ساله هنوز بیشتر افغانها در فقر به سر می برند.

    مقامات دولتی نیز این را می پذیرند که موجودیت فساد در دستگاه دولت از عوامل اصلی کندی در برنامه های انکشافی در افغانستان است.

    Geen opmerkingen: