• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 6 november 2007

    چند عضو پارلمان افغانستان در انفجار کشته شدند

    چند عضو پارلمان افغانستان در انفجار کشته شدند
    مصطفی کاظمی
    آقای کاظمی از فرماندهان سابق جهادی و سخنگوی جبهه متحد ملی افغانستان بود
    یک انفجار انتحاری قوی در ولایت بغلان در شمال افغانستان، دست کم چهل کشته و شمار بیشتری زخمی برجای گذاشته است. مصطفی کاظمی رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان افغانستان و چند عضو دیگر پارلمان، در میان کشته شدگان هستند.

    مسئولان محلی و مقامات بیمارستانی در بغلان می گویند در اثر این حمله انتحاری شماری زن و کودک نیز در میان کشته شدگان هستند.

    این انفجار در منطقه ای روی داد که شورشیان طالبان، کمتر در آن فعالیت دارند.

    سخنگویان این گروه، که معمولا مسئولیت انفجارهای مشابه در جنوب و شرق کشور و همچنین کابل را به عهده می گیرند، گفته اند که انفجار انتحاری بغلان، کار آنها نیست.

    یک سخنگوی طالبان در تماس با بی بی سی با توجه به اینکه در انفجار تعداد زیادی غیرنظامی کشته و زخمی شده اند، این حمله را محکوم کرد.

    هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

    آمار متغییر

    آمار دقیقی از تلفات این حادثه در دست نیست، اما این حادثه، مرگبار ترین حادثه از زمان سقوط طالبان در افغانستان بوده است.

    ظاهراً هدف این حمله، که عصر روز سه شنبه 15 عقرب (آبان) به وقت محلی روی داد، چند عضو پارلمان افغانستان بوده که از شهر بغلان در شمال این کشور بازدید می کردند.

    بغلان
    انفجار در مراسم گشایش یک کارخانه قندسازی در بغلان روی داد
    مصطفی کاظمی، رییس کمیسیون اقتصادی پارلمان افغانستان و سخنگوی جبهه متحد ملی این کشور، به همراه دست کم چهار تن از اعضای دیگر پارلمان، در میان کشته شدگان این انفجار خونین هستند.

    دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، با انتشار اعلامیه ای گفته است که افزون بر آقای کاظمی، شماری دیگر از اعضای پارلمان آن کشور به نام های "عبدالمتین، صاحب الرحمان، محمد عارف و صبغت الله ذکی" نیز در این حادثه کشته شده اند.

    رئیس جمهور افغانستان در این اطلاعیه، انفجار بغلان را کار دشمنان صلح و امنیت کشورش خوانده است.

    آقای کرزی گفته است که این افراد، "به منظور یک کار خیر (افتتاح کارخانه بازسازی شده قندسازی) جمع شده بودند تا با افتتاح آن کارخانه، بغلان دیگر محتاج بیگانگان نباشد".

    برخی گزارش ها و همچنین اعلامیه مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، کشته شدن شماری از زنان و کودکان دانش آموز در انفجار بغلان را تایید می کند.

    انفجار زمانی روی داد که هیات اقتصادی پارلمان افغانستان و مقامات محلی، به همراه شمار زیادی از مردم محلی، برای افتتاح یک کارخانه بازسازی شده قندسازی، در بغلان حضور یافته بودند.

    سید مصطفی کاظمی، 48 ساله، نماینده کابل در پارلمان افغانستان، از فرماندهان سابق جهادی و سخنگوی جبهه متحد ملی این کشور بود.

    شمال افغانستان معمولا از حملات شبه نظامیان در امان بوده است و بیشتر این حملات در شرق و جنوب افغانستان صورت می گیرد.

    Geen opmerkingen: