• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 31 augustus 2008

    جنجال زمین میان ساکنان محلی و مهاجران در تخار

    جنجال زمین میان ساکنان محلی و مهاجران در تخار
    مهاجران باز گشته  از پاکستان (عکس از آرشیو)
    مقامات دولتی در تخار هیاتی را به منظور حل این منازعه به منطقه فرستاده اند
    صدها نفر در ولایت تخار در شمال افغانستان به دلیل آنچه که غصب زمین های شان از سوی برخی مهاجرین بازگشته از پاکستان می خوانند، دست به تظاهرات زده اند.

    مهاجران بازگشته، ادعا می کنند که اسنادی دارند که این زمین ها در ولسوالی خواجه بها والدین، حدود پنجاه سال پیش از سوی حکومت وقت به آنها داده شده بود.

    هر دو طرف هشدار داده اند که حاضر به واگذاری ملکیت های شان نیستند.

    در این حال مقامات دولتی در تخار هیاتی را به منظور حل این منازعه به منطقه فرستاده اند.

    زمین های مورد منازعه بیش از ده هزار جریب است و در مناطق مختلف ولسوالی خواجه بهاالدین ولایت تخار موقعیت دارد.

    بیشتر زمین های که هر دو طرف بر آن ادعای مالکیت دارند، زمین های زراعتی است.

    این زمینها در ظرف سالهای اخیر در اختیار ساکنان محلی در خواجه بهاوالدین بوده است اما بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان پس از حدود بیست و پنج سال دعوای حقوقی تازه ای را برسر این زمین ها دامن زده است.

    در حال حاضر شمار بازگشت کنندگان به این منطقه، به هشتاد خانواده می رسد و آنها ادعا دارند که بیش از چهارصد خانوده دیگر نیز بزودی از پاکستان به این منطقه باز خواهند گشت.

    برخورد قانونی

    تخار
    مسئولان دولتی می گویند با کسانی که دراین مورد متخلف شناخته شوند برخورد قانونی خواهد شد
    بشیر احمد، از معترضان در تخار می گوید این زمین ها در گذشته های دور متعلق به آنها بوده اما در زمان حکومت شاهی در افغانستان، این زمینها به برخی اقوام مناطق جنوبی افغانستان داده شده است.

    با این حال، قطب الدین کمال، رییس مالی و اداری ولایت تخار که در راس یک هیات به منطقه سفر کرده می گوید، اسناد موجود در ادارات دولتی افغانستان نشان می دهد که زمین های مذکور در ولسوالی خواجه بهاالدین تخار متعلق به مهاجرانی است که از پاکستان بازگشته اند.

    با آنکه ساکنان محل هشدار داده اند که منطقه را ترک نخواهند کرد، اما آقای کمال می گوید پس از بررسی کامل این مساله با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

    غصب زمین های دولتی و ملیکت های عامه در افغانستان مسئله تازه ای نیست.

    این مشکل ظرف سالهای اخیر در حال افزایش بوده و به گفته وزیر توسعه شهری افغانستان روزانه بیش از یک هزار جریب زمین در این کشور از سوی برخی افراد زورمند غصب می شود.

    هرچند مقامات می گویند طرح هایی برای حل این مشکل روی دست دارند اما آنگونه که به نظر می رسد این طرح ها تا حالا عملی نشده و یا اگر هم شده، نتیجه قناعت بخشی نداشته است.

    Geen opmerkingen: