• بازگشت به صفحه اصلی
  • dinsdag 12 augustus 2008

    خبر تظاهرات در بدخشان

    هزاران تن در بدخشان، به حمایت از "داکترعبداللطیف پدرام" رهبر حزب

    کنگره ی ملی، راه پیمایی نمودند

    مردم ولایت بدخشان، روز پنجشنبه 17 اسد 1387 خورشيدی، در یک راه پیمایی بزرگ در فيض آباد، مرکز بدخشان، حمایت خویش را، از داکتر عبداللّطیف پدرام رهبر حزب کنگره ی ملی افغانستان، اعلام نمودند. راه پیمایان، حکومت را به توطئه در برابر آقای پدرام، متهم نموده و شعار می دادند که دیگر قوم گرایی بس است.

    "دوست محمد" یک تن از راه پیمایان گفت : سخنان توهین آمیز نسبت به امان الله شاه سابق از سوی دشمنان آقای پدرام و نویسنده گان کتاب، نژاد پرستی "دويمه سقوی" تنظيم شده است. وی علاوه نمود : زمانيکه علم گل کوچی، وکیل کوچی ها در پارلمان، همه مردم غير پشتون افغانستان را توهین نمود، دولتمردان هیچ اعتراضی ننمودند؛ همچنان، زمانيکه کریم خرم، وزیر اطلاعات و فرهنگ، برخلاف قانون اساسی کشور، آزادی بیان را گپ مفت خواند؛ ولی حرفی در برابر آن شنیده نمی شود، چون آنها از قوم رئیس جمهور هستند؛ مگر سخنان دروغین منسوب به پدرام این قدر سرو صدا را بلند نمود. مظاهره چیان، با حمل شعار ها و تصاویر پدرام، خواستار عدالت اجتماعی و برون کردن افراد فاشیست و قوم گرا از بدنه های دولت شدند. آنها می گویند که اگر دولتمردان کشور به وحدت ملی و زنده گی مسالمت آمیز افراد این جامعه، باور دارند، نباید با افراد به دلیل عقيده ی سیاسی و ارتباط نژآدی و قومی و منطقوی آنها، برخورد دوگانه نمایند. بايد به همه یکسان مانند شهروندان مساوی الحقوق کشور معامله شود. شاه پور، یکی دیگر از این مظاهره کنندگان، گفت : ما چطور به این دولت به چشم دولت ملی و مردمی ببینیم؛ وقتيکه رئیس جمهور، آقای یون، نویسنده ی کتاب فاشیستی" سقوی دوم " را مشاور خود انتخاب نموده است.

    راه پیمایان بدخشان، تعیین مبلغ دوصد هزار دالر برای قتل پدرام را، توسط افغان ملت و اهالی خوست، یک عمل وحشيانه و آشکار تروریستی خوانده گفتند، خاموشی حکومت دراین مورد نشان ميدهد که خود حکومت از ترور حمایت نموده و در میان افراد این نظام، هیچ باوری به دموکراسی و آزادی بیان وجود ندارد. آنها از نهاد های مدافع حقوق بشر و جامعه ی مدنی و نیز از مجامع بین المللی خواستار رسیدگی به قضیه ی آقای پدرام شده گفتند : نباید اجازه داده شود که توطئه های سیاسی افراد فاشیست و ترور پیشه جامه ی عمل بپوشد، ورنه دیگر امیدی به این دموکراسی نوپا نخواهد ماند.

    خبرگذاری ففتا

    Geen opmerkingen: