• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 31 augustus 2008

    اعتراض ساکنان محل در تخار بر علیه مهاجرین

    اعتراض ساکنان محل در تخار بر علیه مهاجرین

    صدها نفر در ولایت تخار به دلیل آنچه که غصب زمین های شان از سوی برخی مهاجرین بازگشته از پاکستان می خوانند، دست به تظاهرات زده اند.

    مهاجران بازگشته، ادعا می کنند که اسنادی دارند که این زمین ها در ولسوالی خواجه بها والدین، حدود پنجاه سال پیش از سوی حکومت وقت به آنها داده شده بود.

    هر دو طرف هشدار داده اند که حاضر به واگذاری ملکیت های شان نیستند.

    در عین حال مقام های دولتی در تخار هیاتی را به منظور حل این منازعه به منطقه فرستاده اند.

    زمین های مورد منازعه بیش از ده هزار جریب است و در مناطق مختلف ولسوالی خواجه بهاالدین ولایت تخار موقعیت دارد.

    بیشتر زمین های که هر دو طرف بر آن ادعای مالکیت دارند، زمین های زراعتی است.

    این زمین ها در ظرف سال های اخیر در اختیار ساکنان محلی در خواجه بهاوالدین بوده است اما بازگشت مهاجرین از پاکستان پس از حدود بیست و پنج سال دعوای حقوقی تازه ای را برسر این زمین ها دامن زده است.

    در حال حاضر شمار بازگشت کنندگان به این منطقه، به هشتاد خانواده می رسد و آنها می گویند که بیش از چهارصد خانواده دیگر نیز به زودی از پاکستان به این منطقه باز خواهند گشت.

    بشیر احمد، از معترضان در تخار می گوید این زمین ها در گذشته های دور متعلق به آنها بوده اما در زمان حکومت شاهی در افغانستان، این زمین ها به برخی اقوام مناطق جنوبی داده شده است.

    با این حال، قطب الدین کمال، رییس مالی و اداری ولایت تخار که در راس یک هیات به منطقه سفر کرده، می گوید که اسناد موجود در ادارات دولتی نشان می دهد که زمین های مذکور در ولسوالی خواجه بهاالدین تخار متعلق به مهاجرانی است که از پاکستان بازگشته اند.منبع: آریایی.


    Geen opmerkingen: