• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 30 maart 2008

    تظاهرات برای جلوگیری از ورود کوچیها به هزاره جات

    تظاهرات برای جلوگیری از ورود کوچیها به هزاره جات

    تظاهرات در کابل
    اشتراک کنندگان این راه پیمایی با صدور قطعنامه ای از دولت افغانستان خواستند بر اساس ماده ۱۴قانون اساسی محلات مشخصی را برای اسکان دایمی کوچی ها تعیین کند
    هزاره های افغانستان در یک راهپیمایی از دولت و سازمان ملل خواستند از ورود کوچیها در مناطق آنان جلوگیری کنند.

    این راه پیمایی، که هزاران تن در آن اشتراک داشتند، به گونه ای مسالمت آمیز برگزار شد. راه پیمایان از غرب کابل حرکت خود را آغاز کردند و با سردادن شعارهایی در برابر دفتر سازمان ملل متحد در مرکز شهر توقف کردند.

    تدابیر شدید امنیتی در مسیر حرکت راهپیمایان روی دست گرفته شده بود و خیابانها و جاده ها برای چند ساعت به روی عبور و مرور ترافیک بسته شد.

    راه پیمایان، که از ساکنان مناطق هزاره نشین افغانستان بودند، خواهان اجرای عدالت از سوی دولت برای حفظ محلات مسکونی و زمینهای زراعتی خود از "یورش چادر نشینان" شدند.

    اسکان دایمی

    اشتراک کنندگان این راه پیمایی با صدور قطعنامه ای از دولت افغانستان خواستند بر اساس ماده ۱۴قانون اساسی محلات مشخصی را برای اسکان دایمی کوچی ها تعیین کند.

    در این ماده قانون اساسی گفته شده است که دولت باید برای بهتر شدن وضعیت زندگی کوچیها و ایجاد چراگاهها برای این خانواده ها برنامه هایی را روی دست گیرد.

    خدابخش محسنی، یکی از اشتراک کنندگان راه پیمایی، می گوید اگر دولت بخواهد در حال حاضر زمینهای زیادی در سراسر کشور بدون استفاده مانده که می شود خانواده های کوچی را در آن جا به گونه ای دایمی سکنی داد.

    آقای محسنی گفت: "در ماده چهاردهم قانون اساسی ما آمده است که دولت موظف است کوچیها را اسکان بدهد. ما در افغانستان مناطق کمی نداریم که مردم در آن اسکان بگزینند، هم مواشی (دامها) شان را کفایت کند و هم خودشان را."

    اسکان
    خانواده های کوچی در افغانستان
    در ماده چهاردهم قانون اساسی ما آمده است که دولت موظف است کوچیها را اسکان بدهد
    خدابخش محسنی، یکی از راهپیمایان

    او افزود: "من نمی فهمم که دولت چرا در این مورد کار نمی کند و کوچیها را همه ساله می فرستد و امسال هم که کوچیها با اسلحه و امکانات به هزاره جات می آیند، ما خواهان این هستیم تا هنوز که این کار نشده دولت باید جلو آن را بگیرد."

    خشونت

    سال گذشته در درگیریهای میان خانواده های کوچی و شماری از روستانشینان ولایات مختلف افغانستان چندین تن کشته و زخمی شدند.

    یکی از عوامل اصلی این درگیریها مجادله بر سر زمین و چراگاهها بود.

    در پی بروز خشونتهای از این دست در منطقه بهسود ولایت وردک سال گذشته دولت افغانستان ایجاد کمیسیونی را به هدف بررسی این مشکل اعلام کرد؛ اما هنوز تلاشهای این کمیسیون به نتیجه مشخصی نرسیده است

    Geen opmerkingen: