• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 30 maart 2008

    سفیر هلند در تهران احضار شد







    سفیر هلند در تهران احضار شد
    محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
    محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران: "اقدام زشت نماینده مجلس هلند ... حاکی از تداوم خباثت و کینه عمیق این گونه اتباع غربی علیه اسلام و مسلمانان است"
    وزارت خارجه ایران با فراخواندن رادنیک فان فولنهافن، سفیر هلند در تهران، به نمایش فیلم "ضد اسلامی فتنه" اعتراض کرد.

    مصطفی دولتیار، مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه ایران در حضور آقای فان فولنهافن اقدام خیرت ویلدرز، نماینده راستگرای مجلس هلند در تولید این فیلم را محکوم کرد و از نماینده دولت هلند در تهران خواست مانع تداوم اقدامات تحریک آمیز "اینگونه افراد فتنه انگیز" شود.

    آقای دولتیار همچنین خواستار برخورد قانونی با توهین کنندگان به مقدسات دینی شد.

    به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، رادنیک فان فولنهافن، سفیر هلند در تهران نیز در پاسخ یادآور شد که دولت و پارلمان هلند انتشار این فیلم در اینترنت را محکوم کرده اند و مقام های سیاسی این کشور از آن فاصله گرفته اند.

    فیلم "فتنه" که قرآن را مسبب اعمال خشونت بار از سوی برخی مسلمانان می داند، امکان پخش از طریق شبکه های تلویزیونی نیافت اما از طریق برخی سایتهای اینترنتی برای مدت کوتاهی در دسترس قرار گرفت.

    ایران همچنین با فراخواندن کاردار اسلوونی که کشورش ریاست ادواری اتحادیه اروپا را بعهده دارد، خواستار آن شد که دولتهای اروپایی از نمایش این فیلم جلوگیری کنند.

    دولت اسلوونی نیز انتشار فیلم فتنه را محکوم و اعلام کرده که این فیلم هدفی جز ایجاد نفرت ندارد و آزادی بیان باید در فضای احترام به مذاهب و دیگر اعتقادات و همراه با حس تعهد رعایت شود.

    تا کنون مهمترین واکنش از سوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ابراز شده است که این فیلم را توهین آمیز خوانده و پخش اینترنتی آن را بشدت محکوم کرد.

    او همچنین از تلاش دولت هلند برای جلوگیری از پخش تلویزیونی این فیلم تقدیر کرده است.

    ایران پیشتر در اولین واکنش به خبر انتشار این فیلم از طریق اینترنت، با اشاره به اینکه فیلم فتنه را یک سایت اینترنتی بریتانیایی منتشر کرده، نسبت به عواقبی که انتشار این فیلم به همراه می آورد هشدار داده و از دولتهای هلند و بریتانیا و همچنین اتحادیه اروپا خواسته است هر چه زودتر برای جلوگیری از انتشار اینترنتی این فیلم مداخله کنند.

    سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار فیلم فتنه گفت: "اقدام زشت نماینده مجلس هلند و مؤسسه انگلیسی آن هم در پایان هفته وحدت اسلامی حاکی از تداوم خباثت و کینه عمیق این گونه اتباع غربی علیه اسلام و مسلمانان است."

    Geen opmerkingen: