• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 27 december 2007

    محدود شدن گزينه های امريكا در پاكستان در پی ترور بينظير بوتو

    محدود شدن گزینه های آمریکا در پاکستان در پی ترور بوتو

    جاناتان مارکوستحلیلگر بی بی سی در امور دیپلماتیک


    بی نظیر بوتو در ماه اکتبر نیز هدف سوء قصد قرار گرفته بود
    ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان، در واقع راه برای بی ثباتی و تشنج بیشتر اوضاع در پاکستان باز خواهد کرد.
    این واقعه در کشوری صورت گرفته که برای آمریکا و متحدین این کشور در آنچه که آمریکا به عنوان 'جنگ علیه تروریسم' اعلام کرده، از اهمیت حیاتی برخوردار است.
    دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا، امیدوار بود که نوعی معامله و تفاهم بین خانم بوتو و دولت آقای مشرف، به پاکستان برای حرکت بسوی یک دموکراسی واقعی کمک کند.
    کشته شدن خانم بوتو یک زلزله سیاسی برای پاکستان است. این واقعه همچنین تاثیرات مهمی در منطقه خواهد داشت.
    تبعات این ترور تا لندن و واشنگتن نیز احساس خواهد شد و دو کشور بریتانیا و آمریکا باید خود را برای دوره تازه ای از بی ثباتی و اغتشاش در پاکستان آماده کنند. برای آمریکا به خصوص ترور خانم بوتو به معنی از دست دادن فردی است که بسیاری در واشنگتن معتقدند از افراد اصلی برای ایجاد اصلاحات سیاسی در پاکستان بود.
    قبل از بازگشت خانم بوتو به پاکستان (در 18 اکتبر 2007) دولت آقای بوش تلاش داشت تا بین آقای مشرف و خانم بوتو میانجیگری کند.
    امید مقامات آمریکا این بود که ممکن است خانم بوتو به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شود و این دو نفر با همکاری هم به اصلاحات دموکراتیک در این کشور سرعت بدهند و علیه شورشیانی که از افغانستان به مناطق مرزی پاکستان آمده و در آن پناه می گیرند، دست به اقدامات شدیدتری بزنند.
    برای آمریکا، که هر روز از روز قبل نسبت به عملکرد ژنرال مشرف ناراضی تر می شود، دموکراسی در داخل پاکستان و توانایی این کشور در "جنگ با تروریسم" از هم تفکیک ناپذیر و در گرو یکدیگرند.
    نه تنها در مورد بی ثمر بودن و هدر رفتن کمک های نظامی آمریکا نگرانی هایی مطرح است، بلکه این بیم نیز وجود دارد که برخی از اعضای بلندپایه سرویس های امنیتی پاکستان برای تامین اهداف سیاسی خود، مایل به سازش با گروه های تندرو اسلام گرا باشند.
    اعلام حالت فوق العاده در ماه نوامبر باعث شد بی نظیر بوتو سیاست یا روش سیاسی خود را طوری تغییر دهد که به این شایعات که او از حمایت آمریکا برخوردار است، پایان دهد.
    اما محبوبیت بی چون و چرای خانم بوتو به این معنی بود که وی از نقش آفرینان اصلی صحنه سیاسی پاکستان باشد.
    اکنون غیبت او از صحنه سیاسی پاکستان تنها به عمیق تر شدن بی ثباتی آینده سیاسی این کشور منجر می شود.

    Geen opmerkingen: