• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 27 december 2007

    بينظير بوتو ترور شد




    بی نظیر بوتو ترور شد

    بمبگذاری در محل سخنرانی بی نظیر بوتو و پس از پایان سخنرانی او رخ داد
    بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان طی انفجاری که در یک اجتماع انتخاباتی در شهر راولپندی رخ داد، کشته شد.
    انفجار دقایقی پس از پایان سخنرانی خانم بوتو رخ داد. او فوری به بیمارستان منتقل شد اما به گفته یکی از اعضای حزبش که در بیمارستان حضور داشت، خانم بوتو در ساعت شش و شانزده دقیقه بعدازظهر به وقت محلی درگذشت.
    به گفته پلیس در حالی که خودرو خانم بوتو محل گردهمایی را ترک می کرد، بمبگذار انتحاری ابتدا چند گلوله به گردن و سینه وی شلیک و سپس بمب همراه خود را منفجر کرد.
    دست کم بیست نفر دیگر نیز در این انفجار کشته و عده زیادی نیز زخمی شده اند. این دومین بار بود که بی نظیر بوتو پس از بازگشت به پاکستان در ماه اکتبر، مورد سوء قصد قرار گرفت.
    پیامدهای ترور بوتو در لاهور
    تصاویری از محل انفجار در راولپندی
    عکس: آخرین گردهمایی بی نظیر بوتو و لحظه انفجار
    واکنشها به ترور بی نظیر بوتو
    شرح حال بی نظیر بوتو
    ترور بی نظیر بوتو: نظرات شما
    پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان ترور خانم بوتو را محکوم کرده و از مردم خواسته است آرامش خود را حفظ کنند اما تظاهرکنندگان خشمگین در شهرهای مختلف کشور به خیابانها ریختند.
    هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به خانم بوتو را به عهده نگرفته است. اما تحلیلگران بیشترین احتمال را به دست داشتن پیکارجویان اسلامی در این ترور می دهند.
    بسیاری از تحلیلگران می گویند، حمله روز پنجشنبه نشانه روند خزنده "طالبانی شدن" اوضاع در پاکستان است.
    میز گرد رادیویی برنامه جام جهان نما (با شرکت افراسیاب ختک، تحلیلگر پاکستانی، حمید رضا زیدی، روزنامه نگار در پاکستان، نور الله اتل، تحلیلگر سیاسی و محمد متین، بخش فارسی بی بی سی)
    این تحلیلگران معتقدند، اسلامگرایان افراطی که خواستار استقرار قوانین اسلامی هستند و سرسختانه با آمريکا مخالفت می ورزند، در سالهای اخیر در صحنه سیاسی پاکستان بیش از پیش فعال شده اند.
    اظهارات محمد سلطانی‌فر، تحلیلگر سیاسی در ایران--برنامه جام جهان‎نما
    گزارش خشایار مهیم ، دفنر بی بی سی فارسی در آمریکا، درخصوص واکنش آمریکا -- برنامه جام جهان نما
    پس از اعلام مرگ بی نظیر بوتو، هواداران مضطرب او در مقابل بیمارستان عمومی راولپندی با پرتاب سنگ به اتومبیل ها و شکستن شیشه ساختمان ها، خشم خود را نشان دادند.
    تظاهرات و ناآرامی شهرهای دیگر پاکستان را نیز در برگرفته است و گزارشهای تاییدنشده، حاکی از کشته شدن چندین نفر در درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی است.
    نصیره محب، خبرنگار بخش فارسی و پشتوی بی بی سی در پاکستان می گوید در ایالت سند و پنجاب، پلیس در مراکز حساس مستقر شده و از وقوع زد و خوردهایی در این مناطق خبر می رسد.
    صحنه انفجار انتحاری بازماندگان حادثه را شوکه کرده است
    ترور در آستانه انتخابات
    ترور بی نظیر بوتو درست دوازده روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری پاکستان انجام شد. خانم بوتو رهبری بخش عمده مخالفان پرویز مشرف را در نبرد انتخاباتی در دست داشت.
    خانم بوتو رهبری حزب مردم پاکستان را بر عهده داشت، حزبی که بیش از دیگر احزاب در این کشور از حمایت عمومی برخوردار است.
    به گفته باربارا پلت، مرگ خانم بوتو حزب او را سردرگم کرده و معلوم نیست انتخابات عمومی که که برای روز هشتم ژانویه 2008 برنامه ریزی شده برگزار شود یا نه.
    به گفته تحلیلگران، راولپندی شهری است که تمرکز نیروهای نظامی در آن زیاد است و یکی از امن ترین شهرهای پاکستان محسوب می شود. از این رو، وقوع چنین حمله ای مایه شرمساری مقام های نظامی شهر است.
    بی نظیر بوتو دو بار طی سالهای 1988 تا 1996 نخست وزیر پاکستان بود و نخستین زن در این کشور بود که به چنین مقامی دست یافت، خانم بوتو پس از کنار رفتن از قدرت همراه با همسرش، آصف علی زرداری، متهم به فساد مالی و سوء استفاده از قدرت شد و کشورش را ترک گفت.
    او در هیجدهم اکتبر امسال پس از چند سال دوری از کشور به پاکستان برگشت و هنگام ورودش انفجاری در محلی که از وی استقبال شد رخ داد که در جریان آن تعدادی کشته شدند.
    واکنش نواز شریف
    نواز شریف نخست وزیر سابق و یکی دیگر از رقبای سیاسی خانم بوتو اعلام کرده که حزب مسلم لیگ او انتخابات عمومی را که قرار است روز هشتم ژانویه 2008 برگزار شود تحریم می کند.
    او خواستار استعفای پرویز مشرف شد و گفت که برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تحت حکومت او امکان پذیر نیست.
    روز پنجشنبه مردان مسلح، هواداران نوازشریف را در یک گردهمایی در حومه راولپندی هدف گلوله قرار دادند که در این حمله حداقل چهار نفر کشته شدند.
    نواز شریف که در این گردهمایی حضور نداشت، هواداران پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان را مسئول این حمله دانست.

    Geen opmerkingen: