• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 6 december 2007

    چهره فرهنگی تورك ها در آغاز قرن جديد


    پنجشنبه,۱۵ آذر ۱۳۸۶
    يونسکو سال۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ را با ترکيه رقم مي زند
    آزاد تبریز- تركيه موفق شد سال 2008 را به‌نام ‌محمود الكاشغري نام‌گذاري كند و درصدد است تا سال 2009 را به‌نام حاج بكتاش ولي نيشابوري -به‌عنوان شخصيتي ترك- يا كاتب چلبي ثبت كند.

    به گزارش ميراث خبر،سازمان علمي، فرهنگي و آموزشي سازمان ملل (يونسكو) پس از آن‌كه سال 2007 را به‌نام “مولانای بلخی مدفون در تركيه - نام‌گذاري كرد، اكنون اعلام كرده است كه دو سال پيش ‌رو را به‌نام شخصيت‌هايي از تركيه نام‌گذاري خواهد كرد، كه البته مدعي ترك بودن مولوي هم هست.

    يونسكو درروز هاي گذشته اعلام كرد، سال 2008 به‌نام “‌محمود الكاشغري”‌ - انديشمند و فرهنگ‌نويس گويش‌هاي تركيه در قرن يازدهم - نام‌گذاري خواهد شد. همچنين سال 2009 نيز يا به‌نام “‌حاج بكتاش ولي نيشابوري” كه نامش اغلب به‌همراه مولانا مي‌آيد، خواهد بود؛ يا به‌نام “كاتب چلبي” - انديشمند و جغرافي‌دان -. وزارت فرهنگ و گردشگري تركيه اوايل امسال از كميته‌ي ملي تركيه در يونسكو درخواست كرد تا سال 2008 به‌نام “محمود الكاشغري” و سال 2009 يا به‌نام “نصرالدين هوجا” - طنزنويس - يا به‌نام “كاتب چلبي” نام‌گذاري شود. كميته‌ي ملي تركيه در يونسكو سرانجام پس از ارزيابي‌، “بكتاش ولي” را جايگزين “هوجا” براي سال 2009 و با پيشنهاد نام‌گذاري سال 2008 به‌نام “الكاشغري” موافقت كرد. وزارت فرهنگ و گردشگري تركيه از هم‌اكنون برنامه‌ريزي براي اجراي برنامه‌ها و پروژه‌هاي مخصوص اين شخصيت‌ها را آغاز كرده است تا شناخت جهاني را از آن‌ها افزايش ده


    پنجشنبه,۱۵ آذر ۱۳۸۶
    در واكنش به غيرايراني خواندن حاج بكتاش ولي سازمان ميراث فرهنگي به يونسكو اعتراض مي‌كن


    آزاد تبریز- سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري از طريق پژوهشگاه اين سازمان قصد دارد در برابر اقدام جديد يونسكو مبني بر معرفي كردن انديشمند گوياايراني ديگري به نام ترك، اقدامات لازم را جهت معرفي اين عارف و انديشمند انجام دهد.

    “حميد بقايي” قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با بيان اين مطلب به ميراث آريا(‌‌ CHTN) گفت: پژوهشگاه سازمان در برابر اين اقدام يونسكو، متولي معرفي حاج بكتاش ولي نيشابوري به عنوان صوفي و عارف گويا ايراني است. ضمن آنكه بايد نهادهاي ديگر همچون وزارت ارشاد نيز در برابر اين اقدام يونسكو واكنش نشان دهند.

    وي افزود : همچنين اقدام ديگر سازمان اين است كه از طريق نماينده خود در يونسكو نسبت به مخدوش كردن اين شخصيت فرهنگي و عارف ايراني اعتراض خود را اعلام مي‌كند.

    خاطرنشان مي‌شود كه مقامات يونسكو روز گذشته و با توجه به اينكه سال 2007 را سال مولانا،ناميده‌اند، سال 2008 و 2009 را نيز به نام دو نفر از بزرگان ترك نامگذاري مي‌كنند.

    بنا بر اين گزارش ، در گزارش يونسكو آورده شده سال 2008 به نام “محمود الكاشغري” دانشمند و واژه‌شناس قرن 11 ترك زبان و سال 2009 به نام حاج بكتاش ولي از صوفيان بزرگ كه نام او در آثار مولانا ذكر شده است نامگذاري مي‌شود.

    به گزارش ميراث آريا، وزارت فرهنگ و گردشگري تركيه اوايل امسال با ارائه درخواستي از سازمان جهاني يونسكو خواست تا سال 2008 را به نام “محمود الكاشغري” و سال 2009 را نيز به نام “ملانصرالدين( نصرالدين هوجا)”، از طنزپردازان مشهور تركيه‌ايي نامگذاري كنند. يونسكو پس از انجام ارزيابي‌هاي اوليه اعلام كرد به جاي ملانصرالدين سال 2009 به‌نام “‌حاج بكتاش ولي نيشابوري ” ديگر دانشمند معرفي شده از طرف وزارت فرهنگ تركيه نامگذاري خواهد كرد.

    اين گزارش حاكيست ؛ “سيد محمد رضوي” از سادات رضوي خراسان معروف به حاج بكتاش ولي نيشابوري و اهل نيشابور بوده است . اين صوفي پس از آنكه در قرن ششم يا هفتم هجری در دوران سلاطين عثمانی از ايران به ترکيه مهاجرت كرد در آناتولی طريقت شيعي بكتاشي را بنياد گذاشت . بكتاشيان به خاطر شيعه بودنشان و اعتقاد به دوازده معصوم (ع) و اهل بيت پيامبر (ص) از يكسو و خراسانی بودن حاج بکتاش بنيان‌گذار آن ، از سوی ديگر رابطه معنوي خاصی با ايران دارند

    فرهنگ سازی تقلبی ايران ، اينبار ناكام شد


    غزنه 'پایتخت تمدن اسلامی' می شود

    رامین انوری
    غزنی افغانستان، زمانی امپراطوری بزرگ اسلامی بوده است
    وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی کشورهای اسلامی (ISESCO) شهر تاریخی غزنی (غزنه) افغانستان را به عنوان "پایتخت تمدن اسلامی" در میان کشورهای آسیایی پذیرفته است.
    براساس اعلامیه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، قرار است این لقب رسما در سال 2013 میلادی به شهر غزنه داده شود.
    این تصمیم در ششمین اجلاس سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی کشورهای اسلامی در کشور لیبی اتخاذ شده است.
    کارشناسان می گویند که اعطای این لقب به غزنه، از اهمیت زیادی برای افغانستان برخودار است.
    وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از این موضوع به عنوان "افتخار بزرگ" برای افغانستان یاد کرده است.
    شهر غزنه، زمانی امپراطوری بزرگ اسلامی بوده و سلطان محمود غزنوی، لشکرکشی های زیادی از این منطقه، با هدف گسترش اسلام داشته است.
    'بلاد بزرگ اسلامی'
    فرهنگ اسلامی
    تاریخ شناسان باور دارند که سلطان محمود غزنوی، بستر مناسبی را برای شکوه فرهنگ اسلامی فراهم کرده و در زمان امپراطوری او، افغانستان "بلاد بزرگ اسلامی" شناخته می شد و خلافت بغداد، سلطان محمود غزنوی را به عنوان "بزرگترین سلطان اسلام" می شناخت

    سلطان محمود غزنوی، در سال 482 خورشیدی امپراطوری بزرگی را در غزنه اساس گذاشت که از اصفهان در ایران و دهلی در هند را احتوا می کرد.
    تاریخ شناسان باور دارند که سلطان محمود غزنوی، بستر مناسبی را برای شکوه فرهنگ اسلامی فراهم کرد و در زمان امپراطوری او، سرزمینی که امروز افغانستان خوانده می شود، "بلاد بزرگ اسلامی" شناخته می شد و خلافت بغداد، سلطان محمود را به عنوان "بزرگترین سلطان اسلام" می شناخت.
    غزنه در این دوران، به مرکز بزرگ اندیشمندان، شاعران، فیلسوفان و متفکران اسلامی تبدیل شد.
    سنایی غزنوی شاعر و ابولفضل بیهقی نویسنده نامدار پارسی زبان، در غزنه زندگی می کرده اند.
    تاریخ شناسان می گویند سلطان محمود غزنوی، در حقیقت با لشکرکشی های خود "پیام اسلام" را از غزنه به دیگر نقاط با خود می برد.
    غزنه پس از دور غزنویان نیز از مناطق مهمی در عرصه فرهنگی بوده است

    .

    Geen opmerkingen: