• بازگشت به صفحه اصلی
  • donderdag 27 december 2007

    واكنش ها به ترور بينظير بوتو

    واکنشها به ترور بی نظیر بوتو

    بمبگذاری در محل سخنرانی بی نظیر بوتو و پس از پایان سخنرانی او رخ داد
    ترور بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق و رهبر عمده مخالفان رئیس جمهور پاکستان، واکنش گسترده ای در این کشور و در سطح بین المللی به همراه داشت.
    پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند تا "نقشه شوم تروریستها با شکست مواجه شود".
    او گفت: "تا وقتی که این مشکل را حل نکنیم و همه تروریست ها را از بین نبریم آرام نخواهیم نشست. تنها در این صورت است که راه برای پیشرفت ملت باز خواهد شد."
    نواز شریف، دیگر رهبر مخالفان رئیس جمهور پاکستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی خبری 24 ساعته بی بی سی این گمان را تکذیب کرد که فقدان خانم بوتو در صحنه سیاسی پاکستان، به نفع وی و حزب تحت رهبری اش، مسلم لیگ (شاخه نواز شریف) تمام می شود.
    به گفته او، ترور خانم بوتو تراژدی ای برای ملت پاکستان است و این کشور را با وضعیتی بسیار جدی مواجه کرده است.
    واکنش سازمان ملل متحد
    شورای امنیت سازمان ملل متحد که امروز جلسه ویژه ای در زمینه ترور خانم بوتو برگزار کرد با صدور بیانیه ای، همچون دبیر کل این سازمان، ترور بی نظیر بوتو را محکوم کرد.
    این شورا از همه مردم پاکستان خواست از خود خویشتن داری نشان دهند و ثبات را حفظ کنند، و گفت مسئولان، عاملان، و آنهایی که از این حمله حمایت مالی کرده اند باید محاکمه شوند.
    واکنش های بین المللی
    آمریکا: جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، ترور بی نظیر بوتو را "اقدام بزدلانه افراطگرایان قاتل" خوانده که به گفته وی، به دنبال ساقط کردن دموکراسی در پاکستانند.
    به گفته آقای بوش، بی نظیر بوتو می دانست که با بازگشت به پاکستان زندگی خود را به خطر می اندازد اما با این حال اجازه نداد که تروریست ها سرنوشت کشورش را تعیین کنند.
    آمریکا اقدام بزدلانه افراطگرایان قاتل را که به دنبال ساقط کردن دموکراسی در پاکستان هستند شدیدا محکوم می کند.

    جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا
    رئیس جمهور آمریکا از مردم پاکستان خواست که با ادامه دادن به پیشبرد دموکراسی، بی نظیر بوتو را گرامی بدارند و تأکید کرد که در مقابله با تروریسم در کنار مردم پاکستان ایستاده است.
    در آمریکا، ترور خانم بوتو، افت ارزش سهام و افزایش بهای نفت و طلا را به دنبال داشت، چراکه این رخداد در بازار سهام نشانه ای از بروز بی ثباتی در پاکستان و عدم امنیت سرمایه در این کشور تلقی می شود که به نوبه خود می تواند بر دیگر بازارهای بین المللی اثر بگذارد.
    افغانستان: حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان که تا ساعاتی پیش از ترور بی نظیر بوتو با وی در پاکستان دیدار کرده بود، این ترور را به دشمنان پاکستان نسبت داده و بشدت محکوم کرده است.
    ایران:سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرده که انفجار بمب در مقر حزب مردم پاكستان ‌در راولپندی از سوی هر شخص يا حزب يا گروهی كه صورت گرفته باشد، بشدت محكوم است و ابراز امیدواری کرده که "‌با تلاشهای دولت پاكستان برای شناسايی و مجازات عاملان اين اقدام جنايتكارانه، شاهد بازگشت آرامش به اين كشور باشيم".
    بریتانیا: دیوید میلیبند، وزیرخارجه بریتانیا اعلام کرده که عمیقاً از ترور خانم بوتو یکه خورده و از مردم پاکستان خواسته است که وحدت خود را حفظ کنند.
    ملت و دولت جمهوری اسلامی ايران با توجه و حساسيت خاص، موضوع ترور ايشان را تعقيب می ‌كنند و اميد دارند كه با تلاش دولت پاكستان، در اسرع وقت مسببين اين اقدام جنايتكارانه به سزای عمل خود برسند.

    منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران
    روسیه: ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است ترور بی نظیر بوتو چالشی از سوی نیروهای تروریسم علیه جامعه جهانی و نه فقط پاکستان است.
    وزارت خارجه روسیه نیز به خانواده و نزدیکان بی نظیر بوتو پیام تسلیت فرستاده و ابراز امیدواری کرده که رهبری پاکستان گامهای لازم را برای برقراری ثبات در کشور بردارد.
    هند: دولت هند ترور بی نظیر بوتو را ضربه ای سهمناک به روند دموکراسی خوانده و اعلام کرده که با مرگ خانم بوتو، شبه قاره هند رهبری برجسته را که در راه دموکراسی و ایجاد آشتی در این شبه قاره تلاش می کرد از دست داد.
    فرانسه: نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور و برنار کوشنر، وزیرخارجه فرانسه با اطلاعیه های جداگانه ای ترور بی نظیر بوتو را محکوم کرده اند.
    وزیرخارجه فرانسه در اطلاعیه خود اعلام کرده که شخصاً با بی نظیر بوتو آشنایی داشته و از جهانیان خواسته است تا هر آنچه از دستشان بر می آید برای بازگرداندن ثبات به پاکستان انجام دهند.
    ایتالیا: رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا، بی نظیر بوتو را زنی توصیف کرده که تنها با یک سلاح، یعنی گفتگو، به نبرد پرداخت و سرانجام، قربانی تعصب و ارتجاع شد.
    به گفته آقای پرودی، خانم بوتو قربانی راه دموکراسی در منطقه شد و کسانی که در برابر تروریسم تسلیم نمی شوند، باید وی را استوارترین الگوی خود قرار دهند.
    اسرائیل: شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل بی نپیر بوتو را زنی شجاع توصیف کرد که عقاید خود را پنهان نمی کرد، با ترس نا آشنا بود و با شهامت به کشورش خدمت کرد.
    امارات متحده عربی: شیخ عبدالله زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی ترور بی نظیر بوتو را جنایت توصیف کرد و از مردم پاکستان خواست در مقابل دشمنان متحد باشند.
    واتیکان: دفتر پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیکهای جهان نیز با صدور بیانیه ای، ترور خانم بوتو را "وحشتناک و تراژیک" توصیف کرد.
    اتحادیه اروپا: ژوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا هم ترور بی نظیر بوتو را حمله به دموکراسی خوانده است.

    Geen opmerkingen: