• بازگشت به صفحه اصلی
  • zaterdag 26 april 2008

    کارگردان تورک‌تبار، جایزه بهترین فیلم آلمان را ربود

    کارگردان ترک‌تبار، جایزه بهترین فیلم آلمان را ربود
     فاتح آکین، نینا هاس  و المار وپر
    فاتح آکین، کارگردان (سمت چپ)، نینا هاس و المار وپر، دو هنرپیشه برنده جایزه
    شامگاه جمعه ۲۵ آوریل جشن سالانه آکادمی سینمای آلمان در برلین برگزار شد.

    چهار جایزه اصلی جشنواره، به انضمام جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۰۷ به فیلم "در طرف دیگر" ساخته فاتح اکین سینماگر ترک‌تبار آلمانی تعلق گرفت. (این فیلم "لبه بهشت" یا "لبه زندگی" هم خوانده شده است).

    فیلم "در طرف دیگر" که سال پیش جوایز بسیاری را از آن خود ساخت، از جمله جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره سینمایی کن، در سال‌های اخیر موفق ترین فیلم سینمای آلمان در عرصه بین‌المللی بوده و در بیشتر کشورهای اروپایی فروش خوبی داشته است.

    فیلم "لبه بهشت" روایت سرگذشت شش شخصیت از آلمان و ترکیه است که سرنوشت آنها به گونه‌ای ناشناخته و مرموز و تا حدی تراژیک به هم گره می‌خورد. این فیلم به مفاهیم کهن هویت و تعلق ملی، نگاهی تازه و انسانی دارد، که به ویژه در جامعه‌ای مانند آلمان، با احساسات و تعلقات عمیق "ملی"، اهمیت بیشتری می‌یابد.

    در کنار فیلم فاتح اکین، فیلم‌های دیگری که در جشنواره سینمای آلمان جوایزی به دست آوردند عبارت بودند از: "شکوفه‌های گیلاس، هانامی" از دوریس دوریه، "و دست آخر توریست‌ها می‌آیند" از روبرت تالهایم، خرید از رالف وستهوف، موج از دنیس گانزل و یلا از کریستیان پتزولد.

    جشنواره امسال با شور و هیجان بیشتری برگزار شد، زیرا سینمای آلمان از حدود چهار یا پنج سال پیش از سستی و رخوت دیرین بیدار شده و تکانی جدی خورده است. برخی از فیلم‌های آلمانی هم در بازار سینما و هم در جشنواره‌های معتبر به توفیق بالایی دست یافته‌اند، با وجود تهدید هالیوود که همواره بهترین استعدادهای سینمای آلمان را بلعیده است.

    جوایز جشن آکادمی که در ۱۵ رشته سینمایی اعطا می‌شود، با ارزش حدود چهار و نیم میلیون دلار پربهاترین جایزه فرهنگی آلمان به شمار می‌رود.

    سرمایه مارکس: طرحی وسوسه‌انگیز

    آکادمی سینمایی آلمان امسال با جایزه‌ای افتخاری از الکساندر کلوگه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌"به خاطر خدمات برجسته‌اش به سینمای آلمان" ستایش کرد.

    جشنواره جایزه را به "مجموعه کارنامه هنری" الکساند کلوگه اعطا کرده است، که هنرمند بسیار پرکاری است. کلوگه نزدیک ۶۰ فیلم کوتاه و بلند ساخته، دهها برنامه تلویزیونی تهیه کرده و چند کتاب نظری و ادبی مفصل بیرون داده است.

    الکساندر کلوگه از مهم‌ترین چهره‌های "سینمای نوی آلمان" است که در اوایل دهه ۱۹۷۰ در کنار راینر ورنر فاس‌بیندر، ورنر هرتسوگ و ویم وندرس جریان مهمی در سینمای آلمان پدید آوردند.

    کلوگه با فیلم‌های ارزشمندی مانند "وداع با دیروز" و "آلمان در پاییز" در سینمای آلمان نماینده جریانی است که می‌توان آن را مکتب تحلیلی یا تفسیری خواند. در سینمای کلوگه میان فیلم داستانی و سینمای مستند مرزی قاطع و روشن وجود ندارد. فیلم‌های او گزارش‌هایی تأمل‌انگیز است که با ارائه فاکت‌ها و آمار و شواهد عینی می‌تواند مانند مقاله‌ای تحقیقی سودمند، آگاه‌کننده باشد.

    کلوگه از میانه دهه ۱۹۸۰ کمتر فیلم ساخت و در کنار کارهای تلویزیونی، خود را وقف ادبیات کرد. در سالهای اخیر با رمان بزرگی به نام "روزشمار احساسات" توجهی فراوان برانگیخت و جوایز بسیاری از آن خود ساخت، از جمله "جایزه ادبی گئورگ بوشنر" که اعتبار بالایی دارد.

    الکساندر کلوگه که اینک ۷۶ سال دارد، به تازگی اعلام کرد که قصد دارد به فیلمسازی برگردد و این بار با پروژه‌ای بزرگ و خیره‌کننده: او به همراه شش سینماگر آلمانی قصد دارند "سرمایه" اثر سه جلدی کارل مارکس را به فیلم برگردانند.

    کتاب سرمایه با تیتر فرعی "نقد اقتصاد سیاسی" بی‌تردید یکی از مهم‌ترین متون تاریخ بشر است که تأثیر آن را شاید بتوان با کتاب‌های مقدس قابل قیاس دانست. حدود هشتاد سال پیش سرگئی آیزن‌شتاین سینماگر نابغه روس بر آن شده بود که فیلمی بر پایه درونمایه این کتاب بسازد، اما طرح او به جایی نرسید. اینک کلوگه و همکاران او عزم خود را جزم کرده‌اند که اثر فیلسوف آلمانی را به روی نوار فیلم بیاورند.

    کلوگه درباره شکل و سبک کار خود در برخورد با اثری پژوهشی، و آن نیز مربوط به نیمه قرن نوزدهم، توضیحی نداده است.

    کلوگه تیتر موقت فیلم بر پایه کتاب سرمایه را "خبرهایی از یک اثر باستانی ایدئولوژیک" اعلام کرده است. او توضیح می‌دهد: این کتاب "اثری باستانی" است، زیرا به هرحال به "دنیایی دور" تعلق دارد، اما در عین حال یک "عتیقه گرانبهاست، چون مثل ستاره‌ای راهنما در دنیای مدرن هم می‌تواند مسیر ما را روشن کند.“

    بنا به گفته کلوگه تولید فیلم بر پایه کتاب سرمایه به زودی به طور گروهی شروع می‌شود و مدت آن قرار است حدود ۴۲۰ دقیقه باشد.

    Geen opmerkingen: