• بازگشت به صفحه اصلی
  • zondag 13 april 2008

    خنجر شاه جهان در لندن به فروش رفت

    یاد داشت: شاه جهان ازسلاله ظهیرالدین بابر اوزبیک تبار است اما مغول نیست ، مغول ها یکی ازشاخه های تورک نژاد است که چنگیز از نژاد مغول است که تورک تبارمیتواند حساب شود ، قبل از بابر وسلاله او سلطان محمود غزنوی وتیمورشاه جهانگیر دوامپراتور مشهور اوزبیک تبار فرمانروائی داشتند که آسیای میانه ، خراسان وفارس ونیم قاره هند درقلمرو امپراتوری آنها قرار داشت :

    12:08 گرينويچ - يکشنبه 13 آوريل 2008 - 25 فروردین 1387

    خنجر شاه جهان در لندن به فروش رفت

    یک خنجر طلا که زمانی متعلق به شاه جهان، فرمانروای نامی مغول و سازنده تاج محل بوده، در حراجی بونامز لندن به مبلغ یک میلیون و هفتصد هزار پوند به فروش رسیده است.

    مسئولان بونامز گفتند که این رقم سه برابر قیمتی بوده است که برای فروش این خنجر تخمین زده بودند. در بروشور بونامز آمده بود که انتظار می رود این خنجر طلا بین 300 تا 500 هزار پوند به فروش برسد.

    خنجر شخصی شاه جهان متعلق به سال های 1630-1629 است و نام این امپراتور مغول بر روی آن حک شده است. شاه جهان بین سال های 1627 تا 1657 حکومت کرد.

    این خنجر یکی از آثار هنری اسلامی است که "ژاک دزنفان"، مجموعه دار بلژیکی در طی پنج دهه جمع آوری کرده است. آثار هنری از هند و جنوب شرق آسیا از جمله دیگر آثاری است که این مجموعه دار گردآوری کرده است.

    کلر پنهالوریک، مدیر فروش آثار هندی و اسلامی در بونامز، می گوید: "اشیای مهم و باکیفیت مانند این خنجر به ندرت وارد بازار می شود و ما از قیمتی که برای این خنجر پرداخت شده، بسیار خوشحالیم."

    "صاحب جواهرات"

    شاه جهان به یاد همسر ایرانی اش، ممتاز محل، دستور ساخت تاج محل، "بنای مرمرین عشق"، را داد.

    در دوره حکومت او همچنین تخت سلطنتی مشهور طاووس ساخته شد.

    در بیانیه حراجی بونامز لندن آمده: "نام شاه جهان، عناوین رسمی او، تاریخ و محل تولدش به خط نستعلیق و همچنین نشان افتخاری به شکل چتر (سمبل ملکوت و سلطنت در آسیای باستان)، روی این خنجر حک شده که ثابت می کند این خنجر مورد استفاده شخصی شاه جهان بوده است."

    ویلیام دلریمپل، مورخ، در نشریه بونامز می نویسد: "بسیاری از مهمانان پس از دیدار با امپراتور شاه جهان از علاقه وافر او به اشیای زیبا و گرانقیت نقل می کردند."

    بروشور بونامز به نقل از ادوارد تری، مقام کلیسایی که در اقامتگاه سفیر وقت بریتانیا در هند مستقر بوده است، آورده که این فرمانروای مغول "بزرگترین و ثروتمندترین صاحب جواهرات در سراسر جهان است."

    بنابه گفته مدیران حراجی بونامز، کلکسیون هنری ژاک دزانفان زمانی مورد توجه عمومی قرار گرفت که محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران، شخصا از مجموعه او در سال 1969 دیدن کرد.

    ژاک دزانفان، از خانواده ای ثروتمند بود که در لیون فرانسه تعداد زیادی کارخانه داشتند.

    Geen opmerkingen: