• بازگشت به صفحه اصلی
  • zaterdag 12 april 2008

    تلاش برای حفظ هویت باستانی هرات

    تلاش برای حفظ هویت باستانی هرات
    ساخت و ساز بی رویه در اطراف آثار تاریخی هرات
    ساخت و ساز بی رویه در اطراف آثار تاریخی هرات، این شهر را از ثبت در فهرست آثار جهانی محروم کرد
    وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان مي گويد ادامه احداث ساختمان های جديد در شهر كهنه هرات، به آثار تاريخی اين شهر آسيب های جدی وارد می کند.

    مساله ثبت شهر کهنه و مجموعه مصلای هرات در فهرست آثار تحت حفاظت یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد)، از چند سال پیش بر سر زبانهاست، اما سال گذشته اعلام شد که ساخت و سازهای بی رویه در اطراف آثار تاریخی این ولایت، تلاش ها برای ثبت این آثار را ناکام گذاشته است.

    اکنون عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان که اخیراً از ولایت هرات بازدید کرده نیز، می گوید احداث ساختمان های جدید در کنار بناهای تاریخی در شهر کهنه هرات، مانع شامل شدن این شهر در فهرست یونسکو شده است.

    آقای خرم در سفر اخیر خود به هرات، به خبرنگاران گفت از اهالی این شهر خواسته است نگذارند کسانی که به گفته او، به منافع شخصی خود می اندیشند، سیمای تاریخی هرات را دگرگون کنند.

    او گفت: "در مورد آبدات تاریخی، من از مردم هرات، جوانان این شهر، ژورنالیست ها و جامعه مدنی خواستم که وظیفه بسیار بزرگ آنها، این است که این افتخارات را قربانی منافع تعدادی انگشت شمار، نسازند".

    به باور آقای خرم، بهترین راه حفظ حیثیت تاریخی شهر هرات، این است که مردم میراث فرهنگی آن را سرمایه خود بدانند به کسی اجازه تخریب و تعرض به آین آثار را ندهند.

    آموزش مسئولان محلی

    مرد افغان در حال گذر از یک کوچه در شهر کهنه هرات
    محلات آسیب دیده شهر کهنه هرات، بازسازی می شود
    وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، در این ماه (حمل / فروردین)، یک هفته را برای آموزش مسئولان ادارات اطلاعات و فرهنگ ولایات مختلف برای نگهداری از آثار باستانی اختصاص داده است.

    شماری از مسئولان شرکت کننده در کارگاه آموزش حفاظت از آثار تاریخی و باستانی، مسئولان امنیتی و برخی ازموسسات خارجی را متهم به تخریب آثار باستانی مناطق خود کردند.

    آنها می گویند بهتر است دولت از مردم و افراد با نفوذ محلی برای حفاظت از این آثار کمک بگیرد.

    اما در حالی که وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، از ضرورت حفاظت از آثار تاریخی و ساحات باستانی سخن می گوید، بسیاری از کارشناسان ابراز عقیده می کنند که جلب توجه مردم به این مهم و ایجاد طرح های مقدماتی، نیاز به هزینه و پروژه های خاصی دارد.

    محمد مسعود رجایی استاد دانشگاه و رئیس انجمن ادبی هرات می گوید: "درست که مردم در این زمینه رسالت و وظیفه هایی دارند، و زمانی یونسکو این شهر (هرات) را جزو میراث های تاریخی خود سجل (ثبت) خواهد کرد و برای آن هزینه خواهد کرد که اصالت این شهر حفظ شود".

    زورمندان

    یک خانه قدیمی در شهر کهنه هرات
    دولت افغانستان از مردم هرات می خواهد سیمای تاریخی شهر خود را حفظ کنند
    در شهر هرات، کمیسیونی مرکب از نمایندگان برخی ادارات دولتی، برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی این شهر تشکیل شده است. این کمیسیون، هم اکنون بر بازسازی شهر کهنه هرات توسط بخش فرهنگی بنیاد آقاخان، نظارت دارد.

    مهندس احمد ویس وثیق، عضو کمیسیون احیا و اصلاح شهر کهنه هرات می گوید اقداماتی توسط شهرداری هرات برای جلوگیری از احداث ساختمان های جدید در این منطقه تاریخی شهر انجام شده است.

    آقای وثیق نیز می گوید بسیاری از کسانی که اقدام به ساختمان سازی خودسر در اطراف آثار تاریخی هرات می کنند، افراد زورمند هستند.

    او می گوید: ما در ساحات شهر قدیم، حتی برای احداث ساختمان های یک طبقه و دو طبقه هم اجازه نمی دهیم، اما بعضی ها مجوز ساخت ساختمان های چهار طبقه و پنج طبقه، از مرکز می آورند، که مراحل قانونی آن هم طی شده و آنگاه ما هیچ کار نمی توانیم بکنیم.

    انتظار می رود با اقدامات جدی دولت و ارائه طرح های جدید و کارآمد برای جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در محلات تاریخی هرات، این شهر، شامل فهرست میراث های فرهنگی جهان شود. این کار، به باور کارشناسان، می تواند برای شناساندن آثار ارزشمند باستانی هرات، جذب جهانگردان به این شهر و کسب منابع جدید درآمد، موثر باشد.

    Geen opmerkingen: