• بازگشت به صفحه اصلی
  • woensdag 13 februari 2008

    زبان توركی جزً هژده زبان پرمقاله در ويكی پديا

    زبان ترکی جزو ۱۸ زبان پر مقاله در ویکی پدیا-بزرگترین فرهنگنامه ی اینترنتی دنیا

    آزاد تبریز- چند روز پیش با رسیدن مقاله های ترکی ویکی پدیا به ۱۰٬۰۰۰ مقاله٬این زبان جزو ۱۸ زبان پر مقاله در بزرگترین و محبوب ترین فرهنگ نامه اینترنتی جهان شد.

    ویکی‌پدیا در واقع پروژه ساخت یک دانشنامه چند زبانی آنلاین با محتوای آزاد است. ‏نویسندگان ویکی‌پدیا به صورت داوطلبانه در نوشتن این دانشنامه مشارکت می‌کنند. هر ‏کاربر اینترنت می‌تواند به صورت فعال در ایجاد و ویرایش مطالب شرکت کند.‏ در سال ۲۰۰۶ گزارش تحقیقی مولتی‌اسکوپ نشان داد که ویکی‌پدیای هلندی با امتیاز ‏‏۸/۱ پس از گوگل و جی‌میل محبوبترین سایت اینترنتی به زبان هلندی بوده است.‏ طبق آمار سایت الکسا ، ویکی‌پدیا هم‌اکنون یازدهمین سایت محبوب در سطح دنیاست. ‏
    ویکی‌پدیا تا ابتدای سال ۱۳۸۶ تقریباً دارای ۶،۸۰۰،۰۰۰ مقاله بوده که بیش از ‏‏۱،۷۰۷،۱۲۸ عدد از آنها به زبان انگلیسی، بیش از ۵۶۲،۵۳۲ عدد به زبان آلمانی، بیش از ‏‏۴۶۷،۰۴۴ عدد به زبان فرانسوی و بیش از ۳۶۲،۴۶۰ به زبان لهستانی تعلق دارند. تعداد ‏کل کاربران ثبت‌نام شده نیز تقریباً معادل ۶،۵۶۱،۸۶۲ نفر است که از میان ۳،۵۳۷ نفر ‏مدیر هستند.

    ویکی‌پدیا و چالش‌ها : ممکن بودن اصلاح ویکی‌پدیا به وسیله همگان در ضمن افزودن ‏بر غنای این سایت ، آن را در معرض خراب‌کاری‌هایی هم قرار داده است ، که گاه درستی ‏و اعتبار مطالب این دانشنامه را زیر سؤال می‌برند. با این وجود تحقیقی که اخیرا انجام ‏شده است ، میزان تأثیر این خراب‌کاری‌ها را قابل اغماض برآورد کرده است و صحت ‏مطالب ویکی‌پدیا را به اندازه دانشنامه‌هایی معتبری همچون بریتانیکا برآورد کرده است.سانگر یکی از بنیان‌گذاران ویکی‌پدیا ‏با اشاره به قانون لینوس در مورد توسعه سیستم‌های کدباز می‌گوید:« با داشتن ‏چشم‌های زیاد، خطاهای کمتری رخ خواهند داد.»
    http://ardabilli.blogfa.com/post-40.aspx
    یک پاسخ به “زبان ترکی جزو ۱۸ زبان پر مقاله در ویکی پدیا(بزرگترین فرهنگنامه ی اینترنتی دنیا)”
    مهرداد گفت: سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ در ۵:۲۸ ب.ظ
    با تشکر برای این مقاله بسیار سودمند، بجا دیدم یاد آوری نمایم که ویکیپدیای ترکی آذربایجانی نیز به نوبه خود بسیار فعال است، هر چند از لحاظ تعداد مقاله ها و کیفیت آنها با پای ویکیپدیای ترکی نمی رسد و در بین زبانهای دنیا در رده ۵۵ قرار دارد.
    مطلب جالب در مورد ویکیپدیای ترکی آذربایجانی این است که تحریر مقاله ها در این ویکیپدیا می تواند به دو خط ترکی-لاتین و ترکی-عربی باشد. به این ترتیب اعضای تورک ویکیپدیا که در ایران هستند می توانند در تحریر مقاله ها به خطی که با آن مانوس هستند شرک کنند. متاسفانه تعداد مقاله ها به خط ترکی-عربی در حال حاظر بسیار کم هستند.
    ساغ اولون
    نظر دهید
    نام (لازم)
    ایمیل (نمایش داده نمی شود.) (لازم)
    وب سایت

    Geen opmerkingen: